CCIR: Cum poate deveni arbitrajul o metodă tot mai folosită de rezolvare a litigiilor

CCIR: Cum poate deveni arbitrajul o metodă tot mai folosită de rezolvare a litigiilor

Arbitrajul este o metodă alternativă importantă de soluționare a litigiilor comerciale, iar ideea de a forma cursuri de arbitraj trebuie salutată – sunt câteva dintre concluziile care s-au desprins în urma conferinței „Top 5 probleme practice ale arbitrajului în jurisprudența 2015-2016”, organizate ieri de Camera de Comerț și Industrie a României.

Conferința a fost organizată de Curtea de Arbitraj Comercial Internațional de pe lângă Camera de Comerţ şi Industrie a României (CCIR), în prezenţa invitatului special Prof. Univ. Dr. Valeriu Stoica.

În cadrul unei sesiuni de dezbateri interactive s-a discutat despre soluțiile de impact din jurisprudenţa arbitrală a ultimilor ani, care conturează tendințele moderne ale arbitrajului românesc și constituie bune practici ale Curții de Arbitraj Comercial Internaţional.

Ştefan Deaconu, preşedintele Curţii de Arbitraj Comercial Internaţional de pe lângă CCIR, a subliniat importanţa arbitrajului ca metodă alternativă de rezolvare a litigiilor comerciale. „Evenimentul se vrea o modalitate de a aduce mai multă transparenţă noţiunii de arbitraj pentru că mi se pare că arbitrajul comercial are nevoie de aceasta. În consolidarea acestei idei de transparenţă, vom reveni cu un nou set de reguli pentru evitarea posibilelor conflicte de interese în numirea arbitrilor. Am văzut că se vehiculează tot mai mult ideea de a forma cursuri de arbitraj, ceea ce mă bucură pentru că orice promovare a ideii de arbitraj nu poate fi decât benefică”, a declarat acesta.

Ne puteți urmări și pe Google News

Valeriu Stoica: Din păcate, apetitul firmelor pentru a rezolva problemele prin arbitraj este în scădere

Invitatul special al conferinței, Valeriu Stoica, a subliniat că întâlnirile de acest gen pe tema arbitrajului „sunt de natură să creeze în sânul comunităţii juriştilor şi avocaţilor care au preocupări în rândul arbitrajului o cunoaştere a problemelor care în permanenţă se nasc în practica arbitrală. Pe de altă parte, este un bun prilej pentru a creşte credibilitatea arbitrajului ca alternativă de soluţionare a disputelor”.

În opinia sa, din nefericire apetitul apetitul principalilor jucători din piaţa economică pentru a soluţiona disputele pe calea arbitrajului este în scădere.

„Acest apetit trebuie să crească datorită avantajelor arbitrajului în raport cu metoda tradiţională de rezolvare a disputelor prin instanţele judecătoreşti şi important este ca aceste avantaje să fie şi fructificate de instituţiile care practică arbitrajul, în special de Curtea de Arbitraj Comercial Internaţional de pe lângă CCIR”, a declarat Valeriu Stoica.

Bazil Oglindă, vicepreședintele Curţii de Arbitraj Comercial Internaţional, a declarat că autorităţile publice, în mod special, invocă în continuare, „excepţia de necompetenţă generală a arbitrajului, decurgând din nevaliditatea sau ineficacitatea, după caz, a clauzei compromisorii”.

Cu toate acestea, în ceea ce priveşte arbitrajul internaţional nu a existat nicio controversă, cel puţin nu la nivelul Curţii de Arbitraj, formându-se o opinie de acceptare a arbitrabilităţii litigiilor comerciale internaţionale apărute din contracte administrative, în baza Convenţiei de la Geneva, a subliniat Bazil Oglindă.