De azi-dimineaţă, USL a ignorat trei articole din Constituţie, patru articole de lege, patru articole din Regulamentele celor două Camere şi două decizii ale Curţii Constituţionale. EVZ ţine evidenţa ilegalităţilor comise de Putere de la începutul zilei.
Schimbarea Avocatului Poporului 1. USL susţine, în cererea de revocare din funcţie a Avocatului Poporului, Gheorghe Iancu, că acesta a utilizat prerogativele constituţionale şi legale pentru a servi interesele politice ale PDL, că s-a pronunţat în mod repetat asupra unor probleme politice fără să fi fost sesizat, invocând inclusiv sesizarea în cazul ICR. De fapt, conform art. 59 din Constituţie şi a art. 14 din Legea Avocatului Poporului, "Instituţia Avocatul Poporului îşi exercită atribuţiile din oficiu", iar printre prerogativele sale este, conform art. 13, litera f din legea de funcţionare, şi aceea că "poate sesiza direct Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a legilor şi ordonanţelor". 2. USL mai acuză că, "pe perioada exercitării mandatului, dl Gheorghe Iancu s-a adresat în repetate rânduri, în afara competenţelor sale, diverselor autorităţi publice, solicitând acestora impunerea unor măsuri cu privire la modul de soluţionare a unor chestiuni administrative concrete. În acest sens amintim: sesizările adresate, din oficiu, de către Avocatul Poporului Ministerului Finanţelor Publice, Ministerului Sănătăţii Publice, Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, Agenţiei Naţionale pentru Administrare Fiscală cu privire la aplicarea taxei clawback". De fapt, Art 59 alin 2 din Constituţie spune că "autorităţile publice sunt obligate să asigure Avocatului Poporului sprijinul necesar în exercitarea atribuţiilor sale", iar art. 14 alin. 2 din Legea Avocatului poporului prevede că "prin recomandările emise, Avocatul Poporului sesizează autorităţile administraţiei publice asupra ilegalităţilor actelor sau faptelor administrative". 3. Valer Dorneanu interimar. Conform legii de funcţionare a Avocatului Poporului, interminatul acestei funcţii nu există. "Mandatul Avocatului Poporului durează până la depunerea jurământului de către noul Avocat al Poporului", scrie legea. Schimbarea preşedinţilor Camerei şi Senatului În acest demers, USL a încălcat mai multe articole din Regulamentele Camerei Deputaţilor şi Senatului şi două decizii ale Curţii Constituţionale obţinute, culmea, pe vremea când PSD încerca să împiedice schimbarea lui Adarian Năstase din fruntea Camerei Deputaţilor, precum şi articolul 66 din Constituţia României. 4. Cererea grupurilor parlamentare ale USL de schimbare a preşedintelui Camerei Deputaţilor încalcă Regulamentul de funcţionare al instituţiei, unde este prevăzut clar: "revocarea preşedintelui poate fi cerută de grupul parlamentar care l-a propus". Acelaşi lucru este valabil şi în cazul Senatului. 5. Solicitarea acestora încalcă şi deciziile 601 şi 602 date de CCR în 2005, conform cărora numai grupul parlamentar care a propus preşedintele Camerei sau al Senatului poate să ceară schimbarea acestuia. Deciziile au fost date de CCR în urma contestaţiilor PSD, care a încercat - şi a reuşit pe moment - să-l menţină pe Adrian Năstase în fruntea Camerei Deputaţilor, de unde PDL şi aliaţii săi de atunci, libralii, voiau să-l dea jos. 6. Comisia juridică a Camerei, care trebuie să discute propunerea de demitere a Reobertei Anastase, nu a fost sesizată în acest sens de Biroul Permanent, aşa cum cere regulamentul, ci de Florin Iordache (PSD), unul dintre vicepreşedinţii Camerei. 7. Convocarea sesiunii extraordinare, şi la Cameră, şi la Senat, s-a făcut fără acordul preşedinţilor celor două Camere, în contextul în care art 66 alin. 3 din Constituţia României prevede că în sesiunea extraordinară "convocarea Camerelor se face de preşedinţii acestora". Faptul este prevăzut şi în regulamentele de funcţionare ale celor două Camere. 8. Art. 84 alin 3. din Regulamentul Camerei prevede că solicitarea de convocare a unei sesiuni extraordinare "se face în scris şi va cuprinde ordinea de zi, precum şi perioada de desfăşurare a sesiunii", iar dacă aceste elemente lipsesc, "preşedintele (Camerei - n.r.) nu va lua în considerare cererile pentru convocarea unei sesiuni extraordinare". În ciuda acestor aspecte, decizia a fost deja publicată în Monitorul Oficial, trecut săptămâna trecută din subordinea Camerei Deputaţilor în cea a Guvernului, prin Ordonanţă de Urgenţă. Numărătoarea continuă. Rămâi pe evz.ro pentru a urmări evoluţia evenimentelor. CITIŢI ŞI:
- EXCLUSIV EVZ. USL vrea să-l suspende astăzi pe Traian Băsescu şi să-l forţeze să părăsească Palatul Cotroceni
- SESIUNE EXTRAORDINARĂ. Vasile Blaga către Ponta: Ne-aţi spus că aţi fost la Bruxelles, nu că aţi încălcat Constituţia
- STRATEGIE. Cum vrea USL să îl suspende pe preşedintele Traian Băsescu