Cea mai mare dilemă a șoferilor, la schimbarea anvelopelor. Sfatul experților

Anvelope de iarnă. Sursa foto: Pixabay

Schimbarea anvelopelor odată cu trecerea de la un sezon la altul este o practică obișnuită pentru șoferi. Dar apare frecvent întrebarea: este necesară echilibrarea roților de fiecare dată când înlocuim anvelopele?

Ce înseamnă echilibrarea roților?

Echilibrarea roților asigură distribuția uniformă a greutății acestora, astfel încât să se rotească corect. Dezechilibrul apare atunci când centrul de greutate al unei roți nu coincide cu centrul său de rotație, ceea ce poate cauza vibrații în timpul condusului și uzură neuniformă a anvelopelor.

Există două tipuri de dezechilibru:

  1. Static – când un punct mai greu din anvelopă afectează rotația uniformă.
  2. Dinamic – când greutatea este distribuită inegal pe laturile roții, provocând oscilații laterale.

De ce este necesară echilibrarea?

De fiecare dată când anvelopele sunt montate pe jante, echilibrarea roților este esențială pentru o rotație corectă și pentru a preveni probleme precum:

  • vibrații la viteze mari;
  • pierderea aderenței;
  • uzura prematură a anvelopelor și a componentelor de direcție.

Specialiștii recomandă această operațiune la fiecare schimb de anvelope de sezon, dar și periodic, la aproximativ 15.000 de kilometri, indiferent de tipul anvelopelor utilizate.

Cum se realizează echilibrarea?

Roțile sunt montate pe un aparat special, care identifică zonele de dezechilibru. Apoi, contragreutăți din plumb sunt plasate pentru a restabili echilibrul.

Peste jumătate dintre șoferi fac aceeași greșeală când montează anvelope. Sursa foto: Pixabay

Semne că roțile necesită echilibrare

Dacă observi vibrații în volan sau în scaun, aceasta indică un dezechilibru:

  • vibrații în volan – roțile din față au nevoie de echilibrare;
  • vibrații în scaun – problema este la roțile din spate.

Echilibrarea roților la fiecare schimb de sezon este esențială pentru siguranța și confortul la volan, arată Pro Motor. Ignorarea acestui proces poate duce la uzură accelerată a anvelopelor și a altor componente ale mașinii, precum amortizoarele și rulmenții.