Cartea electronică de identitate. Ultimele informații de la MAI

Cartea de identitate / Sursa foto EVZ

Cartea electronică de identitate trebuia extinsă la nivel național încă din această vară, însă acest lucru nu este posibil. MAI nu a finalizat toate pregătirile pentru ca românii să beneficieze de noile documente de identitate. Conform directivelor europene, emiterea cărților electronice de identitate trebuia să înceapă în august 2021.

Cartea electronică de identitate se dovedește un proiect mult prea dificil de gestionat de Ministerul Afacerilor Interne. În 2019, Parlamentul European a stabilit ca statele UE să înceapă emiterea cărților electronice de identitate începând cu 2021. Fiecare stat avea la dispoziție doi ani ca să implementeze proiectul.

Tradițional, în august 2021, data lansării programului la nivelul UE, Ministerul Afacerilor Interne nu era pregătit. Astfel, cu mare tam-tam, pe 2 august 2021, programul a fost lansat într-un singur județ, Cluj. Urma să fie extins, în vara lui 2023, în București, iar în lunile următoare, până la finalul anului, în toată țara.

Dar, deși au trecut patru ani, din momentul în care au aflat că vor trebui să implementeze cartea electronică de identitate, și alți doi de la momentul lansării, oficialii români tot nu sunt pregătiți. Și nici nu au idee când se va întâmpla acest lucru.

Poate, România va reuși să implementeze, totuși, cartea electronică de identitate până la termenul final, stabilit de Bruxelles, 3 august 2031. Mai sunt, totuși, opt ani, totuși.

Cartea electronică de identitate, prea grea pentru MAI

În această vară, MAI trebuia să înceapă emiterea cărților electronice de identitate în București și județul Ilfov. Nu s-a întâmplat. Și nici nu se știe când proiectul va fi demarat.

Lucrurile s-au împotmolit în procedurile de achiziții. Așa cum se întâmplă cu mai toate proiectele importante pe care autoritățile trebuie să le implementeze.

Procedurile de licitație derulate de Imprimeria Națională nu au fost finalizate, pe de-o parte. Pe de altă parte, sunt întârzieri la livrarea cipurilor electronice. Iar peste toate se adaugă și un proces pierdut în justiție.

Blestemul achizițiilor publice

Imprimeria Națională a pierdut definitiv în instanță un proces, legat de achizițiile publice pentru cartea electronică de identitate. Drept urmare, una din procedurile de licitație trebuie reluată. Ofertele urmează să fie reanalizate, iar comisia de evaluare să emită un alt punct de vedere care să țină cont și de decizia instanței. Va dura câteva luni bune, dincolo de finalul acestui an.

„Potrivit informațiilor disponibile pe portalul instanței de judecată, în ceea ce privește procedura de achiziție publică gestionată de Compania Națională «Imprimeria Națională» - S.A. pentru infrastructura PKI, la data de 16.10.2023 Curtea de Apel București s-a pronunțat definitiv. Plângerea formulată de Compania Națională «Imprimeria Națională» - S.A. împotriva deciziei C.N.S.C. a fost respinsă. Astfel, în perioada următoare vor fi disponibile informaţii privind reluarea evaluării ofertelor în cadrul procedurii de achiziţie publică, au precizat reprezentanții MAI, pentru Hotnews.

Emiterea cărților electronice de identitate la nivelul municipiului București și, ulterior, la nivel național depinde de aceste achiziții. Iar Ministerul Afacerilor Interne nu poate face o estimare cu privire la momentul în care licitațiile vor fi încheiate.

„Nu se poate realiza o estimare asupra momentului începerii emiterii cărţii electronice de identitate în Bucureşti, respectiv, la nivel naţional, întrucât această extindere este în strânsă legătură cu procedurile de achiziţie publică derulate de Compania Naţională «Imprimeria Naţională» - S.A”, au mai arătat oficialii MAI.

Sursa foto: arhiva EVZ

Cartea de identitate electronică. România riscă să piardă bani PNRR

Aceștia cred că procedura va fi demarată abia în aprilie 2024, cu mult noroc. Termenul va fi respectat cu condiția ca procedurile de licitație să se încheie până la acel moment. Adică să nu mai fie alte contestații și procese în justiție care vor duce la noi amânări.

„În situaţia în care până la finalul lunii aprilie 2024 se vor finaliza procedurile de achiziţie publică derulate de Compania Naţională «Imprimeria Naţională» - S.A., nu vor fi afectate ţintele stabilite inițial”, au declarat oficialii MAI, conform sursei citate mai sus.

Țintele stabilite inițial, la care se referă MAI, sunt legate de PNRR. Cartea electronică de identitate este finanțată prin PNRR, iar programul are termene clare ce trebuie respectate. Dacă oficialii MAI nu se încadrează, în termenele asumate, România va pierde fondurile alocate prin PNRR pentru acest proiect.

Licitațiile care au întârziat procedura

Pentru cartea electronică de identitate, Imprimeria Națională a inițiat două proceduri de licitație publică. Prima a urmărit achiziția de nouă milioane de cipuri și 375.000 de ansambluri din policarbonat cu antenna. Contractul urma să se deruleze pe patru ani, iar valoarea estimată a fost de 38,2 milioane de euro.

Din cele cinci oferte primite, a fost desemnat câștigătoare cea a asocierii formate din Idemia Identity & Security France (lider) - Idemia France. Primele cipuri ar fi trebuit livrate la finele lunii iulie din acest an, potrivit estimărilor MAI. Acestea nu au fost, însă, livrate, conform acordului.

A doua licitație a fost lansată în vara anului trecut și viza crearea unei infrastructuri de chei publice (PKI) pentru emiterea și gestiunea certificatelor digitale. Procedura a fost contestată de asocierea Trans Sped SA (lider), Dendrio Solutions SRL și BIT4ID SRL, a cărei ofertă a fost respinsă.

CNSC a dat dreptate asocierii și a cerut Imprimeriei să le reanalizeze oferta. Imprimeria Națională a atacat decizia în justiție, însă a pierdut definitive la Curtea de Apel București. Drept care, cu întârzierile de rigoare trebuie să reanalizeze oferta Trans Sped.