Capitolul la care primăriile din România stau foarte rău. Studiul arată mari probleme

Majoritatea primăriilor din țară au nevoie de un program de modernizare pentru a corespunde standardelor actuale.

În luna noiembrie, Zitec, lider pe piaţa de IT & digital marketing din România, lansa Ghidul Esențial de Digitalizare a Primăriilor, realizat de echipa Regista.ro. Pentru a primi documentul, primăriile interesate trebuie să completeze un chestionar prin care își evaluează gradul de digitalizare actual. Pe baza acestui chestionar, echipa Regista își propune să monitorizeze constant gradul general de digitalizare a administrațiilor publice din România.

Studiul nu este exhaustiv, având în vedere nivelul mai degrabă scăzut al digitalizării din țara noastră, ci urmărește obținerea unei imagini de ansamblu a situației la nivel național.

Inițiativa a fost bine primită, colectând aproximativ 100 de chestionare din 32 de județe în numai 3 săptămâni. Eforturile de colectare a datelor continuă în lunile care urmează, urmând să actualizăm datele pe măsură ce primim noi răspunsuri sau primăriile implementează diverse noi soluții de digitalizare.

Conform datelor colectate până în prezent, gradul mediu de digitalizare a primăriilor din România este de doar 32,3%, fapt relevat și de raportul DESI (The Digital Economy and Society Index) care indică o tendință ușor crescătoare a digitalizării instituțiilor publice în ultimii 3 ani. La capitolul „Servicii Publice Digitale”, România se situează în continuare pe ultimul loc la nivel european din 28 de țări.

Primăriile obligate să publice documentele de interes public în Monitorul Oficial

Dacă unele aspecte ale digitalizării au rolul de a eficientiza și transparentiza activitatea instituției și interacțiunea cu cetățeanul, nefiind obligatorii din punct de vedere legal, anumite aspecte sunt prevăzute clar în legislație. Astfel, din ianuarie 2020, primăriile sunt obligate de Codul Administrativ să publice documentele de interes public în Monitorul Oficial Local.

Cu toate acestea, doar 70% dintre respondenți se conformează acestei prevederi. Similar, conform OUG 38/2020, primăriile trebuie să pună la dispoziția cetățenilor un portal public pentru primirea documentelor electronice. Doar 24% dintre primăriile participante la studiu oferă această facilitate.

Studiul realizat de echipa Regista arată că trei sferturi dintre primăriile participante nu folosesc în comunicarea dintre angajați și public adrese de e-mail cu domeniul primăriei, ci adrese personale ale angajaților, practică ce introduce numeroase riscuri de securitate și protecția datelor personale. Peste jumătate dintre instituții nu au aplicații de registratură electronică, ci folosesc registratura fizică, pe suport de hârtie.

„Au nevoie de ajutor pentru depășirea acestei situații”

Pe de altă parte, există destule primării care au depus eforturi serioase pentru a trece în era digitală. În aproape 45% dintre primăriile participante la studiu, cetățenii pot economisi timp, evitând cozile și plătind online taxele și impozitele, iar 65% dintre ele folosesc semnătura electronică.

„După nouă luni de distanțare socială vedem că nivelul de digitalizare al administrației publice este încă deosebit de scăzut, în ciuda unui cadru legislativ în vigoare care include obligații pentru aceste instituții privind digitalizarea. Administrația publică locală, precum și instituțiile publice regionale, au nevoie de ajutor pentru depășirea acestei situații, atât prin soluții software moderne, cât și prin instruire privind noile tehnologii, cum ar fi semnătura electronică sau soluțiile cloud. Echipa Regista oferă consultanță gratuită privind digitalizarea instituțiilor publice interesate”, a declarat Alexandru Lăpușan, CEO și co-fondator Zitec.

Studiul Regista continuă, iar primăriile din toată țara își pot evalua gradul de digitalizare completând chestionarul, urmând să primească Ghidul Esențial pentru Digitalizarea Primăriei. Acesta cuprinde recomandări generale, de la verificarea infrastructurii hardware, securitate informatică, aplicații pentru comunicare, până la utilizarea aplicațiilor de e-Guvernare și soluții software pentru transparentizarea activității și eficientizarea serviciilor publice oferite cetățenilor.

550 de instituții publice și companii și-au îmbunătățit procesele de lucru

Astfel, prin intermediul Ghidului, Zitec continuă promovarea digitalizării instituțiilor publice, în prelungirea eforturilor Caravanei Regista.

Soluţia Regista, dezvoltată de echipa Zitec, este lider de piaţă pe segmentul aplicaţiilor de registratură şi managementul documentelor în administraţia publică locală. Rolul aplicaţiei este să automatizeze şi să eficientizeze activităţile din instituţiile locale, guvernamentale şi din companii, prin modulele de registratură electronică, managementul documentelor şi e-Guvernare. Regista facilitează atât o comunicare optimă între departamentele unei instituţii, cât şi între funcţionari şi cetăţeni, pentru o rezolvare rapidă şi mult mai organizată a solicitărilor primite.

Până în prezent, peste 550 de instituţii publice şi companii din toate judeţele ţării şi-au îmbunătăţit procesele de lucru şi-au redus birocraţia prin intermediul Regista. Aplicaţia are 10.000 de utilizatori la nivel naţional care au înregistrat de-a lungul timpului peste 10 milioane de documente. Aplicaţia Regista poate fi accesată de oriunde de către funcţionarii publici sau angajaţii companiilor, fiind disponibilă direct din browser, fără instalare şi cu toate informaţiile stocate în siguranţă în cloud Microsoft Azure.

Despre Zitec

Lider pe piața IT & Digital Marketing din România, cu birouri în București și Brașov, Zitec este specializată în dezvoltarea de soluții de afaceri, servicii și produse tehnologice personalizate, precum și servicii de digital marketing. Zitec este una dintre puţinele companii româneşti certificată Google Cloud Premier Partner, Microsoft Application Development, Microsoft Gold Cloud Platform, Amazon AWS Technology Partner și furnizor al platformei de soluții e-commerce în cloud VTEX, precum și Adobe Solution Bronze Partner.

Pentru activitatea sa din 2019, Zitec a fost desemnată “Compania Anului” la Gala ANIS România 2020 și „Angajatorul anului” la Romanian Business Services Forum & Awards 2020. Pentru serviciile de digital marketing, compania a fost nominalizată în topul agențiilor de digital din România conform Forbes în 2020 și 2019. În 2019, Zitec a fost declarat „Best Workplace” la Romanian Business Services Awards și a primit Premiul Juriului pentru „Angajatorul anului” la Romania Insider Awards, după ce, cu un an în urmă, s-a clasat în Top 3 al celor mai apreciați angajatori din România, conform site-ului undelucram.ro și în „Topul companiilor din IT pentru care să lucrezi” realizat de Revista BIZ.

Campania de donare de sânge la birou lansată de Zitec la nivel național - #cei1024 - a fost premiată cu „Cel mai bun proiect intern de CSR” la Gala Oameni pentru Oameni 2017, „CSR Initiative of the Year” la Romanian Outsourcing & Shared Services Awards și „CSR Program of the Year” la Galele ANIS din 2018 și 2019, precum și premiu la Categoria „Parteneriat Intersectorial”, în cadrul Galei Romanian CSR Awards 2020.