Capacitatea UE de a-l descuraja pe Putin, obstrucționată de birocrația „incredibilă”

Capacitatea UE de a-l descuraja pe Putin, obstrucționată de birocrația „incredibilă” Sursa foto: dreamstime.com

Capacitatea Europei de a-l descuraja pe Putin este obstrucționată de birocrația „incredibilă”, acuză un general francez. UE trebuie să-și pună la punct mobilitatea militară, dar nu e ușor, a declarat generalul Bertrand Toujouse.

Birocrația din UE blochează capacitatea de transport militar

Dacă Europa vrea să descurajeze agresiunea Rusiei, atunci trebuie să-și amelioreze considerabil capacitatea de a deplasa tancuri, trupe și muniție pe tot cuprinsul continentului, a declarat pentru Politico un general francez de seamă.

În războiul rece țările își deplasau mereu echipamentele militare, o sarcină „foarte simplă” la acea vreme, care însă „a devenit treptat extrem de complexă”, a declarat generalul Bertrand Toujouse, șeful nou înființatului comandament terestru al Europei al armatei franceze.

„E absolut esențial ca Europa să se preocupe iar de mobilitatea militară, iar pentru acest lucru va trebui să exersăm”, a declarat el la comandamentul din Lille.

În caz de atac, trupele trebuie deplasate foarte repede. Dar mai ales tancurile

Dacă Rusia ar ataca o țară NATO, trupele europene și americane trebuie să ajungă pe flancul estic cât mai rapid cu putință.

Însă există acum obstacole în calea unei deplasări rapide: proceduri administrative îndelungate și fragmentate pentru trecere echipamentului militar peste granițe; infrastructură inadecvată (inclusiv poduri și tuneluri) pentru deplasarea blindatelor; absența anumitor capacități de transport, precum vagoanele de tren.

Miniștrii de externe ai UE și-au îndemnat capitalele în mai să implementeze Angajamentul Mobilității Militare adoptat de bloc, care prevede investiții în infrastructură și acces prioritar al forțelor armate la drumuri, căi ferate și alte metode de transport.

Franța a anunțat în iunie că aderă la un acord semnat deja de Polonia, Germania și Olanda pentru crearea unui coridor de tranzit militar. Grecia, Bulgaria și România au semnat în iulie o scrisoare de intenție privind cooperarea în privința mobilității militare transfrontaliere.

Drumul unui batalion francez spre România, revelatorul problemelor din UE

În primăvara lui 2022 francezii aveau să realizeze la modul neplăcut cât de dificil e să traversezi Europa, când au trimis un batalion în România, ca reacție la invadarea Ucrainei de către Rusia.

„Am descoperit anvergura birocrației administrative. În Ucraina e război, dar funcționarii de la vamă îți explică că nu ai tonajul corect per osie, astfel că tancurile tale nu pot traversa Germania”, își amintește Toujouse. „E pur și simplu incredibil.”

Pe lângă povara administrativă, nici soldații nu sunt tocmai în formă în anumite privințe cruciale.

Ceva ce știam să facem și am uitat

Armata franceză - care în ultimele decenii a luptat în Afganistan și în Sahel, în Africa de Vest - n-a mai încărcat echipament militar în trenuri de vreo 20 de ani, afirmă Toujouse.

Nici funcționarii feroviari francezi nu mai știu ce trebuie făcut.

„Revenim la ceva ce știam să facem și am uitat complet”, a declarat Toujouse.

Contingentul francez din România e parte a acțiunii mai ample a NATO de consolidare a flancului oriental, iar Parisul speră că prin rotația regulată a trupelor și armelor va reînvăța arta transportului militar.

Sursa foto: Inquam Photos / George Călin

Drum, mare, cale ferată

Toujouse admite că ameliorarea mobilității militare nu va fi ușoară, dat fiind că transporturile și vămile sunt prerogative naționale.

„Sincer, ataci suveranitatea statului” atunci când te iei la luptă cu probleme „destul de delicate” precum cine poate traversa o țară, taxele vamale și tipurile de arme permise la transport, afirmă el.

El ar vrea ca decidenții să se concentreze mai întâi pe calea ferată. „Căile ferate încă sunt de departe cel mai eficient” mod de a transporta tancuri, explică el. „Pe ele trebuie să ne concentrăm.”

O idee ar fi eliminarea tarifelor de acces. Armata franceză plătește în prezent 30 de milioane de euro pe an pentru a avea acces permanent la trenuri trans-continentale. „Sperăm că [...] vom reuși să ne asigurăm accesul la trenuri fără a fi obligați să plătim”, a declarat el.

Apelul de trezire pentru UE

Dar și Franța trebuie să-și pună la punct infrastructura de transport.

„Dacă o brigadă spaniolă ori portugheză vrea să meargă în Slovacia, e extrem de probabil ca ea să tranziteze Franța”, a declarat Toujouse. Trupele americane exersează frecvent mutarea militarilor și echipamentelor prin Europa, testând des și porturile franceze.

Generalul locotenent american în retragere Ben Hodges - fost comandant al armatei de uscat a SUA în Europa - a declarat pentru Politico că în 2014 anexarea Crimeei de către Rusia a constituit un „apel de trezire la realitate” în privința nevoii de ameliorare a mobilității militare.

De atunci, a precizat el, „a existat o îmbunătățire, dar în principal sub forma admiterii faptului că există o problemă”.

(Articol de Laura Kayali, Politico; Traducere: Andrei Suba, RADOR RADIO ROMÂNIA)