Un cititor ne-a sesizat că, de luni de zile, încearcă să obțină de la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) un răspuns clar privind returnarea unui obiect cumpărat dintr-un magazin, pentru care nu i s-au restituit banii plătiți.
Pe scurt, a achiziționat dintr-un magazin un obiect vestimentar pentru copilul său, iar vânzătoarea i-a spus că dacă nu-i vine poate să-l schimbe, dar fără să-i arate vreun afiș despre „politica de nereturnare a produsului cumpărat”.
Obiectul de îmbrăcăminte nu i s-a potrivit copilului și, ziua următoare, s-a întors cu acesta. Cum nu au găsit altceva în magazin care să-i vină, a cerut returnarea banilor. A fost refuzat pe motiv că plata a fost înregistrată la ANAF și, oricum, nu era politica magazinului de a restitui banii.
A lăsat produsul acolo și de atunci încearcă să afle de ce ANPC îi tot răspunde că nu poate face nimic pentru a-și recupera banii.
„Motivul pentru care am insistat și voi insista (a reclamat online și a fost în mai multe audiențe la ANPC din regiunea în care locuiește – nota EVZ) în continuare să merg în audiență la sediul ANPC din București este că intenționam să-i intreb și pe dânșii despre acest drept al cumpărătorului de a fi informat.
Se pare însă că opinia cumpărătorului nu este importantă. În continuare voi insista să merg în audiență, cu toate că șansele de a fi primit în această perioadă sunt minime din cauza evoluției pandemiei din România”, ne-a precizat cititorul.
Pentru a lămuri lucrurile pentru toți cei interesați, am solicitat ANPC un punct de vedere oficial despre returnarea obiectelor cumpărate.
Iată răspunsul:
„Legislația în vigoare (europeană și națională) privind protecția consumatorilor nu prevede dreptul de returnare fără motiv al unui produs cumpărat direct din magazin.
Returnarea este o decizie voluntară, posibilă numai cu acordul operatorului economic vânzător și devine obligatorie imediat ce a fost declarată, adică adusă la cunoștința consumatorilor în mod vizibil și lizibil, prin anunțuri/afișe de forma: „produsele pot fi returnate în... ore/zile”.
Acest aspect ține de politica de management a fiecărui operator economic vânzător, caz în care ANPC nu poate interveni.
Dreptul de returnare a unui produs, fără invocare vreunui motiv, există doar dacă produsul a fost achiziționat online.
În acest caz, legislația europeană (Directiva 2011/83/UE privind drepturile consumatorilor, transpusă în legislația națională prin OUG nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniștii, prevede la art. 9 – Dreptul de retragere, alin (1), următorele:
Cu excepția cazurilor prevăzute la art.16 – perioada de 14 zile pentru a se retrage dintr-un contract la distanță sau dintr-un contract în afara spațiilor comerciale, fără a fi nevoit să justifice decizia de retragere și fără a suporta alte costuri, decât cele prevăzute la art.13 alin. (3) și la art. 14”.