În spatele acestei gândiri, de acum învechite, de cele mai multe ori stă obișnuinţa de a ne descurca singuri pentru că așa am fost învăţaţi, să nu ne plângem și să nu cerem ajutor, pentru că am fi percepuţi că fiind „slabi”. Avem nevoie de psihoterapie atunci când suntem anxioși, depresivi, avem atacuri de panică, burnout-uri și diverse fobii care nu ne lasă să avem o viaţă normală, dar acestea nu sunt toate motivele pentru care am putea cere ajutorul unui specialist.

Unui psihoterapeut ne putem adresa și pentru nenumărate alte cazuri, cum ar fi : 

Aţi suferit o trauma și simţiţi că nu o puteţi depăși. Se întâmplă de multe ori că viaţa să ne surprindă cu accidente, pierderea celor dragi, divorţuri, descoperirerea unei boli grave la propria persoană dar și la cei dragi sau chiar pierderea unor bunuri materiale sau financiare. Ei bine, toate acestea și multe altele pot fi depășite atunci când beneficiați de sprijinul unui psihoterapeut. Pentru că de multe ori nu este suficient să facem faţă unei situaţii grele, ci este la fel de important să ne ridicăm și să o luăm de la capăt.

Aveţi dureri de cap inexplicabile și recurente, dureri de stomac sau un sistem imunitar scăzut. Dacă după un control medical amănunţit nu avem explicaţii pentru durerile menţionate atunci un psiholog ne poate ajuta, pentru că aceste dureri pot fi niște somatizări ale unor emoţii negative sau ale unor traume. Odată ce procesul terapeutic avansează, durerile vor dispărea treptat.

Apelaţi la o substanţă pentru a face faţă stresului de zi cu cu zi. Când mă refer la „substanţă” iau în calcul nicotina, medicamentele, alcoolul, etnobotanicele, somniferele etc. Practic, când nu suntem capabili să facem faţă unei situaţii prin care trecem și suntem nevoiţi să apelăm la diverse „substanţe”, atunci e momentul să apelăm la sprijinul unui terapeut.

Obţineţi feedback rău la locul de muncă. Când cei din jur își asumă și ne atrag atenţia că devenim un factor de stress pentru ei sau atunci când ne argumentează concret că avem o atitudine nepotrivită într-un anumit context este mult mai important să apelăm la psihoterapie în loc să ne plângem și să ne victimizăm.

Va simţiţi deconectaţi de la activităţile iubite anterior. Atunci când nu suntem motivaţi și interesul scade chiar și pentru activităţile care până nu demult erau un mod de relaxare, înseamnă că avem nevoie de întâlnirea cu un psihoterapeut.

Relaţiile voastre sunt tensionate. Stresul este cel care ne determină de cele mai multe ori să ne manifestăm frustrările, temerile și angoasele în relaţia cu cei din jurul nostru. Așa se face că relaţiile pot deveni tensionate cu membrii familiei, cu persoană iubita, cu copilul și chiar cu vecinii. Chiar dacă suntem tentaţi să nu luăm în calcul acest aspect, pe termen lung viaţa poate deveni un calvar, iar dacă elementul comun în toate aceste relaţii tensionate ești TU, atunci e momentul să consulţi un psiholog pentru că nu doar cei din jur vor simţi o îmbunătățire, ci chiar tu vei fi cel mai câștigat. O viaţă armonioasă este cheia echilibrului și chiar a succesului.

●Atunci când nu poţi uită o iubită sau un iubit. Când ne despărţim de o persoană pe care o iubim încă, durerea poate fi asemănătoare cu cea a unui pierderi prin deces. Cu alte cuvinte, chiar dacă nu moare persoana iubita, moare relaţia cu acea persoană specială. Iar acestă situaţie poate să se transforme în obsesie pentru acea persoană sau chiar în ură, putând îmbrăca diverse forme, însă cel mai important lucru este „calitatea” vieţii pe termen lung. Este dureros să trăim în trecut și în umbra unei persoane care a ales un alt drum și atunci chiar e nevoie să consultăm un psihoterapeut.

Toate cele prezentate mai sus au la bază imaginea emoţională. Atunci când emoţiile nu sunt îngrijite, nu dăm randament, facem cunoștiinţă cu eșecul, și ajungem chiar să nu ne identificăm propriile emoţii și conflicte interioare.

Cu alte cuvinte mergem la terapie pentru a trata aceste problemele, prin abordarea lor, și pentru ca experienţele dureroase să devină tolerabile. Psihoterapia este metodă eficientă pentru schimbarea gândirii dăunătoare, a modelelor de relaţionare greșite și a comportamentului. Este momentul să renunţăm la scuze, să nu ne ascundem în spatele gândurilor limitative și să cerem ajutorul atunci când este cazul. Schimbarea începe atunci când recunoaștem că avem nevoie de sprijin și ne adresăm unui terapeut.