Casa de Licitație Christie’s din New York a depășit un prag psihologic în artă: creație pe calculator vândută la un preț fabulos.
Un calculator poate produce artă adevărată? Răspunsul pare să fie „DA”, dacă e să ne luăm după entuziasmul stârnit joi de vânzarea la licitație a unui tablou creat de un algoritm pe computer, adjudecat pentru 432.000 de dolari.
Pânza, intitulată „Portretul lui Edmond Belamy”, realizată de un colectiv din Franța numit „Obvious”, a aruncat în aer toate așteptările: pentru această primă licitație de la New York, casa Christie’s estimase că „opera” se va vinde cu 7000 – 10.000 de dolari.
Numele cumpărătorului, care a participat la licitație prin telefon, nu a fost dezvăluit. Alte două persoane au participat în zadar la licitație, unul fiind un cumpărător online din Franța, altul aflându-se în sala de la New York, potrivit Christie’s, citată de Le Point.
Văzută de departe, pânza, în rama sa aurită, seamănă cu numeroasele portrete din secolele XVIII și XIX: un bărbat văzut din „trois quarts”, cu haină neagră și cămașă albă.
De aproape, este stranie: figură neclară, neterminată, având ca semnătură în dreapta jos o formulă matematică.
Pierre Fautrel, unul dintre cei trei membri al grupului „Obvious”, a explicat înaintea vânzării că portretul a fost gândit cu scopul de a democratiza creația prin intermediul inteligenței artificiale.
Pentru a realiza tabloul, a spus Fautrel, a trebuit ca soft-ul să fie alimentat cu 15.000 de portrete clasice din secolul XIV până în secolul XIX.
Softul ar fi început astfel să „înțeleagă regulile portretului”, zice Fautrel. Frație unui algoritm, a general el însuși o serie de tablouri, din care membrii Obvious au ales 11.
Fautrel susține că demersul este unul pur artistic. „Chiar dacă algoritmul a creat imaginea, noi suntem cei care avem intenția.”