Cadoul lui Nicușor Dan: un împrumut de 836 de milioane de euro ca să ne cumpere tramvaie

Cadoul lui Nicușor Dan: un împrumut de 836 de milioane de euro ca să ne cumpere tramvaie

Orașul acesta, București, capitală de țară europeană, are nevoie de multe lucruri schimbate. E clar că primarul ar trebui să aibă niște priorități, să știe în ce să investească. Nicușor Dan, edilul Bucureștiului, ne-a dat ieri o veste ca să ne enerveze și mai tare la cele 41 de grade.

Nu-i caut pricină cu orice chip primarului general, dar nu sunt de acord ca să ne îndatoreze pe toți cu încă un proiect pe final de mandat, când sunt o grămadă de bucureșteni care n-au apă caldă de luni de zile, n-au parcuri curate, țânțarii, muștele, șobolanii și câinii vagabonzi au acaparat orașul, sunt străzi neterminate, altele trebuie asfaltate. Metroul, cel mai folosit mijloc de transport în comun, are mari probleme, iar unele dintre ele sunt și în responsabilitatea Primăriei Municipiului București (PMB).

Sunt multe de spus pentru că sunt multe nefăcute sau neterminate în acești trei ani de mandat al primarului care a cucerit electoratul cu sloganul că Salvează Bucureștiul. Când primarul de la Sectorul 6, Ciprian Ciucu spunea că Nicușor Dan nu poate „ține” proiecte de anvergură și să le ducă la capăt, nu l-am prea crezut. Timpul, însă, i-a dat dreptate lui Ciucu.

Iar acum, după ce s-a tot văitat că n-a putut să facă mare lucru pentru București deoarece a trebuit să plătească datoriile lăsate de Gabriela Firea, vine și ne anunță că a avut o întrevedere cu o delegaţie a Băncii Mondiale și au pus de o afacere în beneficiul bucureștenilor.

Ne puteți urmări și pe Google News

Conform primarului Nicușor Dan, reprezentanții Băncii Mondiale şi-au arătat interesul să împrumute cu bani Primăria Capitalei în vederea achiziţionării a 250 de tramvaie noi, suplimentar faţă de investiţiile realizate până acum pentru modernizarea transportului public în comun. Valoarea acestor tramvaie este „de circa 836,5 milioane euro şi pentru obţinerea fondurilor necesare, pe lângă împrumutul pe care instituţia vrea să îl obţină de la Banca Mondială, PMB va aplica pentru finanţare nerambursabilă prin Programul Operaţional Regional 2021 – 2027, în cadrul apelului dedicat mobilităţii urbane”.

Ne-a scris pe Facebook, ca să știm că știe și el să facă împrumuturi cum zicea că făcea Firea: „Echipa condusă de Shomik Raj Mehndiratta, manager administrativ în domeniul transportului pentru Europa şi Asia Centrală, şi-a manifestat interesul pentru a împrumuta primăria, urmând ca, în perioada următoare, să revină cu o solicitare de documente pentru a analiza propunerea noastră”.

Mare șmecherie! Avem nevoie de tramvaie, d-alea cu aer condiționat, moderne, căci 70% din parcul auto este foarte vechi. Dar dacă tot e să ne băgăm în datorii, măcar să fie ceva de care avem stringentă nevoie! Spre exemplu spitalele, alea care sunt în subordinea Primăriei și Consiliului General prin Administrația Spitalelor și Serviciilor Medicale București (ASSMB), au nevoi ba de reabilitare, ba de consolidare, ba de refacerea rețeleor electrice, ba de schimbat acoperiș, mobilier etc. Apropo de transformatorul de la spitalul N. Robănescu, care a luat foc după o pană de curent!

Spitalul de copii Robănescu nu ține de ASSMB, fiindcă din 2007 a fost trecut în subordinea Ministerului Sănătății fiind un centru special pentru copii cu probleme speciale. Dar PMB și CGMB, prin ASSMB, trebuie să se îngrijească de rețelele electrice, renovări etc din alte 12 spitale mari din Capitală. Și acolo pot apărea astfel de probleme, așa că e nevoie de inițiativă, modernizare și, evident, de bani. N-ar fi mai bine un împrumut pentru spitale sau teatrele ce funcționează în clădiri vechi și „cutremurate” decât să cumpărăm tramvaie?

Nu uităm, desigur, că Nicușor Dan ne-a adus 100 de tramvaie noi, dar acestea au fost cumpărate din fonduri europene și au costat 200 de milioane de euro. Contractul pentru aceste tramvaie a fost semnat după contestarea cu scandal mediatic a unui alt contract, semnat cu un producător din Turcia. Drept urmare, le-a cumpărat de la Arad, de la Astra Vagoane. Pe astea 250 de bucăți, pentru care primarul va lua împrumut aproape 850 de milioane de euro, nu ne-a scris de unde le va cumpăra - din România sau din străinătate. I-a pus vreo condiție pentru furnizor Banca Mondială, ca să-i dea sutele de milioane de euro?

Când am scris odată un articol despre vechii primari ai Bucureștiului, îmi amintesc că, în secolul 19, celebrul edil Pache Protopopescu a ridicat într-un an 28 de școli și a construit kilometri de trotuare. Nicușor Dan are ambiția să rămână în istoria orașului ca primarul care a schimbat niște tramvaie?