Cu șase luni înainte de următoarele alegeri locale, Bulgaria a reînviat ideea megalomană a dictatorului comunist Todor Jivkov de a construi un canal navigabil de la Ruse la Varna. Aceasta a fost prezentată la o conferință de presă specială de europarlamentarii partidului Emil Radev și Andrei Novakov. Primarul Varnei, Ivan Portnih, a declarat-o ca fiind „un pas revoluționar înainte”.
Potrivit lui Novakov și Radev, ideea lor a intrat pe ordinea de zi a Parlamentului European ca parte a procedurii demarate pentru modificări ale Rețelei Trans-Europene de Transport (TEN-T). Includerea proiectului printre rutele de transport prioritare ale UE ar permite implementarea acestuia cu finanțare europeană. În comunicatul de presă publicat, Andrei Novakov este citat afirmând că acest canal navigabil ar scurta transportul de mărfuri către și dinspre Marea Neagră cu cel puțin două zile și ar da un nou impuls economiei din nord-estul Bulgariei, scrie Dnevnik.
„Canalul se încadrează în noile obiective ale UE de a promova transportul fluvial ca alternativă ecologică și ieftină pentru transportul de mărfuri, dar canalul va fi util și pentru irigarea terenurilor din Dobrogea, a mai spus Novakov”. În afară de agricultură, apa ar putea fi folosită și pentru nevoi industriale".
Potrivit europarlamentarului, proiectul bulgar a fost unul dintre sutele care vor fi examinate în Parlamentul European după negocieri cu Comisia Europeană și Consiliul European. Proiectele care devin parte a Regulamentului european privind Rețeaua Transeuropeană de Transport ar putea primi sprijin financiar din partea UE și ar fi implementate până în 2040, a explicat în continuare Novakov. „Canalul Ruse-Varna este un proiect cu valoare adăugată europeană”, a adăugat Emil Radev. Potrivit acestuia, calea navigabilă interioară ar aduce mai aproape portul Varna de canalul Rin – Main – Dunăre, care asigură o legătură de transport fluvial între
Oceanul Atlantic, Marea Nordului și Marea Neagră.
„Europa și, în particular, Bulgaria, au nevoie de proiecte strategice la scară largă pentru a garanta mai multă conectivitate, durabilitate și eficiență pe termen lung”, a subliniat Radev. În cadrul conferinței de presă, el a mai explicat că proiectul canalului navigabil Ruse-Varna a devenit „o adevărată cauză bulgară”, deoarece europarlamentarii bulgari l-au susținut, indiferent de orientările lor politice. „La votul din Comisia de transport, propunerea la care am contribuit împreună cu Radan Kânev, a fost susținut și de colegii Petăr Vitanov, Ilhan Kiuciuk și Angel Jambazki”, a spus Emil Radev.
Europarlamentarul a mai citat și un studiu conform căruia, dacă pe un curs pe apă, de exemplu, un ansamblu de 4 barje poate transporta 7.000 de tone, atunci pentru a transporta aceeași cantitate cu trenul este nevoie de 175 de vagoane de 40 de tone, iar pe cale rutieră de 280 de camioane de 25 de tone.
„Pentru Bulgaria și pentru Portul Varna, acesta este un pas revoluționar înainte, din punct de vedere istoric o șansă pe care nu trebuie să o ratăm”, a comentat primarul Varnei, Ivan Portnih, care a fost prezent la conferința de presă. (Articol de Spas Spasov, Traducerea: Mirela Petrescu, Rador).