Bulgaria alege: Ce cabinet s-ar putea forma la Sofia

Sursa: Arhiva EVZ

Pe tot parcursul campaniei electorale, sondajele sociologice raportează valori aproape identice între Continuăm Schimbarea – Bulgaria Democrată și GERB - SDS, precum și dorința alegătorilor de a se forma un guvern și de a se pune capăt crizei politice.

Totul părea aproape liniștit, în timp ce fiecare coaliție încerca să convingă alegătorii că ea ar putea forma un guvern dacă va primi primul mandat pentru formarea acestuia. Continuăm Schimbarea – Bulgaria Democrată a crezut că are cele mai mari șanse, pentru că vor putea stabili formula viitorului cabinet și își vor impune agenda de reforme.

GERB, în schimb, a insistat că are șanse mai mari să formeze un guvern, deoarece, în decembrie, cabinetul „Gabrovski”, propus de ei, a fost la o distanță de câteva voturi pentru a fi votat, în timp ce Continuăm Schimbarea nu a ajuns nici măcar la o propunere de guvernare, deși l-a nominalizat pe academicianul Denkov ca prim-ministru.

 Cine va sprijini un cabinet minoritar?

 Dar partea ascunsă a ecuației nu este cine va prelua mandatul, ci cu binecuvântarea cui se va realiza. Pentru că șansele ca cineva să câștige majoritatea absolută sunt doar teoretice. Și cu această divizare politică, o mare coaliție între principalii rivali este absolut exclusă. Prin urmare, un guvern minoritar a fost subînțeles ca un mic detaliu - în special pentru coaliția Continuăm Schimbarea – Bulgaria Democrată, care conduce în majoritatea sondajelor.

În ultima parte a campaniei, GERB nu a spus categoric că nu va sprijini un cabinet minoritar al Continuăm Schimbarea - Bulgaria Democrată, ci că îl vor propune pe al lor.

Pentru Continuăm Schimarea este imposibil să susțină orice cabinet al GERB.

Pentru a asigura o șansă pentru un cabinet minoritar Continuăm Schimbarea – Bulgaria Democrată, copreședintele Bulgariei Demcorate, Hristo Ivanov, pare să lanseze ipoteza formării unei majorități constituționale înainte de alegerea unui guvern. Ideea lui este să se înceapă cu un proiect de reformă constituțională a procuraturii, care este o prioritate cheie pentru formațiunea sa. Mai mult, formațiunea a impus deja acest subiect pe agenda politică principală, iar GERB și Mișcarea pentru Drepturi și Libertăți au propriile proiecte de reformă constituțională a justiției. Și chiar pe platforma politică a modificărilor constituționale să se caute o oportunitate de a se ajunge la un acord național și asupra altor priorități naționale, pentru de a se depăși diviziunea politică.

Această majoritate constituțională ar trebui, probabil, să joace și rolul de susținător al unui cabinet minoritar, în măsura în care acesta este vulnerabil să cadă în orice moment dacă nu are suficient sprijin parlamentar. Cu toate acestea, nu este clar dacă o astfel de majoritate constituțională pentru reforma judiciară ar putea fi și o rampă de lansare și pentru formarea unui cabinet. Pentru că procedura de reformă constituțională este lungă, iar încercarea comisiei parlamentare de modificare a Constituției este deplorabilă - în cea de-a 47-a Adunare Națională aceasta nu a funcționat deloc, iar în cea de-a 48 a început simbolic.

De asemenea, publicul nu va accepta ca al 49-lea parlament să se ocupe de ceva, înainte de a numi un guvern. Rămâne doar speranța că dezbaterea constituțională va fi un fel de mediu cel puțin pentru discuții între formațiunile care se exclud reciproc pe problema puterii. Nu face nimic dacă nici măcar nu va fi sigur dacă schimbarea constituțională în sine va fi decisivă, sau GERB și Mișcarea pentru Drepturi și Libertăți vor încerca să închidă subiectul cu vreo opțiune de schimbări cu jumătate de inimă.

De asemenea, este posibil ca GERB să fi decis ferm că va lua inițiativa pentru un guvern al său. Și așteaptă doar să afle exact ce locuri parlamentare vor avea pentru a-și realiza coaliția sau guvernul minoritar. Dacă cu ajutorul mai multor formațiuni mai mici, inclusiv Partidul Socialist Bulgar, strâng 121 de voturi. Sau de data aceasta, „Vâzrajdane”/Renașterea le asigură un cvorum în scădere pentru un guvern minoritar.

 GERB mobilizează electoratul

 Desigur, refuzul declarat deja de GERB de a asigura un cabinet minoritar pentru Continuăm Schimbarea – Bulgaria Democrată, prin simpla neparticipare la votarea acesteia, nu poate decât să urmărească o mobilizare electorală. Nu este un secret pentru nimeni că alegătorii partidului lui Borisov nu sunt pe deplin mobilizați, nici acesta nu are un potențial serios de a se extinde dincolo de nucleul său. Cu mesaje de tipul „noi vom forma un guvern și nu îi vom ajuta pe cei de la Continuăm Schimarea să-și facă unul al lor, chiar dacă vor câștiga alegerile”, GERB se adresează alegătorilor care l-ar vota pe cel care are cele mai mari șanse să formeze un cabinet politic, potrivit mediapool.bg.

Iar pentru Continuăm Schimbarea – Bulgaria Democrată, pericolul autoizolării rămâne. Întrucât chiar și un cabinet minoritar trebuie să ajungă la un acord - este naiv să te bazezi pe faptul că cineva ți-l va asigura pur și simplu pentru că există obiective comune în program. Cel puțin, nu-i va plăcea componența sa - GERB a declarat de mult timp deschis că nu va accepta un guvern cu personalități importante din cabinetul „Petkov”. Iar în cazul în care Continuăm Schimbarea – Bulgaria Democrată nu duce la îndeplinire primul mandat, va fi mult mai ușor pentru GERB să-l îndeplinească pe al doilea - pentru că nimeni nu vrea iar alegeri, a șasea oară, să se cheltuie peste 100 de milioane de leva pentru ele și să se continue guvernarea președintelui Radev.

La sfârșitul campaniei electorale, perspectiva ca cel de-al 49-lea parlament să repete cele făcute de cel de-al 48-lea, inutil, sau să trimită la putere o „coaliția de hârtie”, pare tot mai reală. Doar dacă alegătorii, la 2 aprilie, nu se dovedesc mai hotărâți decât e de așteptat în favoarea schimbării, iar politicienii schimbării se dovedesc a privi mai în perspectivă decât pare. (Rador)