BOMBĂ de PRESĂ! Paradise Papers 2: Noi dezvăluiri despre AVERILE COLOSALE ascunse în OFFSHORE

De la Trump la pilotul de Formula unu, Hamilton, iată milionarii care ocolesc taxele. Mii de avioane foarte scumpe sunt înregistrate în insula Man prin intermediul societăţilor offshore care nu plătesc TVA. Sunt dezvăluite numele şi secretele a sute de bogătaşi beneficiari al acestor manevre anti-fisc.

Cetăţenii simpli trebuie să plătească  totul şi sunt băgaţi în închisori dacă nu plătesc toate taxele pe unica maşină pe care o au. Bogaţii şi potentaţii elitei mondiale pot în schimb să evite plata taxelor graţie legislaţiei care se complace cu unele paradisuri fiscale, specializate în a plasa ''steagul'' offshore pe enorme flote de avioane şi yachturi private de zeci de milioane de euro. Este a nu ştiu câta situaţie de privilegiu economic şi de inegalitate socială relevate de Paradise Papers, în documentele secrete obţinute de ziarul german Suddeutsche Zeitung şi analizate de Consorţiul internaţional de jurnalişti de investigaţie (ICIJ).

Documentele Appleby, biroul profesional din centrul noii scăpări de informaţii, arată că insula Man, în special, este folosită pentru a importa în Europa avioane de lux evitând plata TVA.  Aceeaşi experţi sfătuiesc clienţii cei mai bogaţi să înmatriculeze yachturile lor în ape internaţionale, cu costuri ZERO!

În Paradise Papers apare, printre mulţi alţii pilotul englez Lewis Hamilton, de patru ori campion mondial la Formula Unu. Graţie consilierii Appleby, Hamilton a transferat propriul avion privat din Insulele Virgine Britanice, în insula Man. Motivul? Recuperarea a 5,2 milioane de doalari TVA - taxă aplicată pe orice obiect sau bun achiziţionat în Europa - pe care pilotul i-a cheltuit să-ţi cumpere un Bombardier Challenger 605, de culoare roşu aprins cu 27 milioane de dolari.
Lewis Hamilton
Hamilton se află într-o bună companie, fiindcă din actele analizate de jurnaliştii Ryan Chittum de la consorţiul ICIJ, Tim Robinson de la Washington Post şi Juliette Garside de la Guardian, răsar multe alte nume de excelenţă: preşedintele SUA, Donald Trump, moştenitorul tronului Arabiei Saudite, amicii miliardari ai preşedintelui rus Putin, fraţii Arkady şi Boris Rottenberg, toţi implicaţi să ceară consultanţă la Appleby pentru a economisi achiziţiile de avioane şi mega yachturi în dauna fisclui. Procedura pentru a obţine returnarea de TVA, pare o practică consolidată în lumea vipurilor: în baza documentelor de la Appleby, doar acest birou profesional a creat între 2007 şi 2016, cel puţin 48 de societăţi în insula Man pentru tot atâtea avioane private, făcându-şi clienţii să economisească 33,9 milioane de dolari. Bani care altfel ar fi ajuns la statele europene sub formă de taxe.
 
Pentru a înţelege până la ce punct aceste operaţiuni sunt legale, e nevoie să ne întoarcem la avionul lui Hamilton, caz de dat exemplu în toată această poveste.
Suntem în 2011 când  între Appleby, Hamilton şi avocaţii săi începe un schimb de e-mail-uri. ''Cu colaboarrea agenţiei de consultanţă Ernst&Young Llc, printre cei mai importanţi experţi în taxare şi profitând de instrumentele lor fiscale, nu e necasar să verşi TVA, scriu funcţionarii de la Appleby, referindu-se la taxa pe avion care, efectiv, în Europa nu trebuie să fie plătită dacă avioanele importate nu sunt folosite în scopuri private, ci pentru uz comercial, de adevărate companii aeriene europene. Aceasta fiindcă societăţile aeriene plătesc TVA doar pe călătorii comerciale între o ţară şi alta.
 
În acest tablou, Appleby crează în insula Man un offshore, numit Stealth Limited, care achiziţionează avionul de la societatea Hamilton din insulele Virgine Britanice, care are un nume asemănător; Stealth Aviation Limited. Avionul este astfel importat în Europa, insula făcând parte din Regatul Unit. Succesiv Stealth Limited subînchiriază avionul pentru Tag Aviation Limited, firmă englezească ce operează în sectorul avioanelor. Afacerea e făcută.
 
Există un ''dar''. Europa impune ca societatea importatoare a avionului, să aibă toate cerificatele de zbor, sedii, salariaţi, resurse tehnice şi aşa mai departe. Încercând să ia legătura cu cu Stealth Limited, nimereşte tot la Appleby care gestionează încă 1.1000 de alte societăţi. Stealth, deci, nu are niciun staff, nici un sediu propriu. Are în schimb un singur director, la General Controllers Limited, altă societate creată de Appleby care răspunde de controale fiscale.
 
Construit lanţul societar, Appleby îi cere lui Hamilton să se adreseze la insula Man pentru a semna ultimele acte, pentru a se începe cererea de recuperare a TVA, avertizându-l că ''aceasta  va însemna un scurt sejur, în general nefiind nevoie mai mult de două ore''. După călătorie, care s-a petrecut probabil în 2013, când Hamilton îşi programează un zbor împreună cu logodnica sa, fotomeodelul Nicole Scherzinger, campionul nostru îşi bagă în buzunare 5,2 milioane de dolari.
 
Jurnaliştilor de la Guardian, avocaţii lui Hamilton răspund că pilotul se bazează pe un grup de profesinişti pentru tot ceea ce priveşte propriile afaceri şi n-a comis niciun act ilicit şi că, oricum, n-a avut niciodată intenţia să fugă de fisc. Avocaţii susţin printre altele că Stealth Limited nu e o societate fantomă, că a furnizat toate actele cerute de autorităţile insulei şi că a fost creată pentru a gestiona o activitate de leasing, adică de subînchiriere de avioane. Documentele nu dezvăluie dacă avionul lui Hamilton e pe cale să plătească ulterior TVA, acel TVA pentru zborurile din interiorul UE, dar e sigur că pe profilul de Instagram şi pe pagina de Facebook, fotografii şi clipuri video au apărut din călătorii private, la bordul avionului împreună cu căţelul său Coco, prieteni şi logodnica  în zbor către Colorado şi Barbados.

 

Hamilton face parte dintr-o lungă listă de clienţi foarte bogaţi cumpărători de avioanele Appleby. Cel mai faimos e fără discuţie Donald Trump. Şi actualul preşedinte al SUA, potrivit documentelor consorţiului ICIJ, a
folsit bogata scurtătură ale offshore pentru a achiziţiona un avion privat. Documentele speciale care provin din Bermude, citează pe Trump ca titular al unei societăţi offshore, numită D.J. Aerospace (Bermuda)Limited, care posedă un Boeing 727, un avion folosit de Trump şi cedat unei companii aeriene din Malaezia. Când a candidat, el a spus la fisc toată povestea avionului, ca şi situaţia întregului său patrimoniu. Până acum însă, se ignorau avantajele fiscale garantate de insula Man pentru avioane înmatriculate de societăţi offshore.
 
Wall Street Journal a dezvăluit printre altele că un alt avion al lui Trump, un Boeing 757-200, folosit şi în timpul campaniei prezidenţiale, i-a permis lui Trump să ocolească fiscul cu 3,1 milioane de dolari taxe. Interpelat de jurnaliştii Consorţiului, preşedintele SUA n-a răspuns.
 
Şi Emiratele Arabe Unite - una dintre ţările cele mai bogte din lume - au evitat să plătească TVA cu ajutorul Appleby. În 2012 au achiziţionat un Bombardier Global 6.000 pentru 120 de milioane de dolari, plus alţi 98 cheltuieli pentru a-l transforma în avion de spionaaj de înaltă tehmologie. Din moment ce un Stat ca EAU nu poate înregistraa un avion propriu în insula Man, o societate din Washington, Akin Gumo, a dat a o mână de autor pentru a crea un offshore: Advanced Integrated Systems Limited, chiar pe insula Man, care a înregistrat avioanele pentru emiri. Nici Akin Gump nu au furnizat niciun răspuns jurnaliştilor Consorţiului care cereau explicaţii.
Vladimir Putin cu Leonid Mikhelson
 
Cu o metodă asemănătoare, Appleby a reuşit să bage în buzunarele regelui gazului metan Leonid Mijhelson, considerat de Forbes omul cel mai bogat din Rusia, cu un patrimoniu de 17 miliarde de dolari. Prin intermediul băncii Utah, care a făcut pe administratorul pentru oligarhul rus, Appleby a creat o societate în insula man, Golden Star Aviation Limited, care a importat un Gulfstream G650 fără să plătească TVA. Printre altele, utilizând banca din Utah, ca administrator, Mikhelson a avut acces la registrul de achiziţii al SUA, mărind valoarea de revânzare a avionului. ''Totul în regulă'', răspunde un purtător de cuvânt al oligarhului.
(L'Espresso)