BNR modifică regulamentele. Ștergerea riscurilor de credit. Poti accesa un nou împrumut
- Mihnea Talau
- 24 iunie 2021, 09:25
Banca Națională a României (BNR) a adus o serie de modificări la regulamentele care prevăd înscrierea debitorilor în Centrala Riscului de Credit sau în Biroul de Credit.
Schimbările au loc în contextul armonizării prevederilor riscului de credit cu legea dării în plată, care interzic practic înscrierea debitorilor în bazele de date negative şi deschid posibilităţile pentru accesarea de noi credite, apreciază avocații de la Pavel, Mărgărit şi Asociaţii.
Cum scapi de Biroul de Credit şi poţi accesa un nou împrumut
Procedura de ștergere a riscurilor de credit din centrala riscurilor bancare prezintă o noutate din perspectiva faptului că poate fi interzisă înscrierea în Biroul de credit sau în alte baze de date negative a debitorului. Un avocat specializat în drept fiscal, bancar și piețe de capital este abilitat să transmită o notificare creditorului în vederea stingerii obligațiilor privind darea în plată a unor bunuri imobile.
Centrala Riscului de Credit bancar este organizată și funcționează la Banca Națională a României și prin aceasta se gestionează informația de risc de credit și informația despre fraudele cu carduri.
„În acest sens, persoanele declarante sunt obligate să raporteze Centralei Riscului de Credit bancare, informațiile menționate anterior la termenele și în condițiile prevăzute în Regulamentul nr. 2/2012 privind organizarea și funcționarea la Banca Națională a României a Centralei Riscului de Credit cu modificările și completările ulterioare.
Prin persoane declarante se numără instituțiile de credit, persoane juridice române, sucursalele din România ale instituțiilor de credit străine, instituțiile financiare nebancare, persoane juridice române, înscrise în Registrul special, sucursalele din România ale instituțiilor financiare străine înscrise în Registrul special, instituțiile emitente de monedă electronică, persoane juridice române, instituțiile de plată, persoane juridice române”, explică reprezentanţii societăţii de avocatură Pavel, Mărgărit și Asociații, potrivit economica.net.
Astfel, persoana declarantă trebuie să transmită lunar prin Rețeaua de comunicații interbancară, informația de risc de credit folosind anumite proceduri prevăzute de Regulament la art. 10. Avocaţii arată că în data de 02.03.2021 a intrat în vigoare Regulamentul nr. 1/2021 prin care s-a modificat art. 10 punctul 4 din Regulamentul nr. 2/2012.
În aceste condiții, în ceea ce privește procedura de ștergere a riscurilor s-a adăugat utilizarea acestei proceduri și în cazul riscurilor raportate anterior care cad sub incidența prevederilor art. 5 alin. (31) din Legea nr. 77/2016 privind darea în plată a unor bunuri imobile în vederea stingerii obligațiilor asumate prin credite, cu modificările și completările ulterioare.
În ce constă modificarea
În fapt, procedura de ștergere a datelor din centrala riscurilor bancare se va aplica în situația în care un consumator transmite creditorului o notificare prin care îl informează că a decis să îi transmită dreptul de proprietate asupra imobilului în vederea stingerii datoriei izvorând din contractul de credit ipotecar. Un avocat specializat în drept fiscal, bancar și piețe de capital se poate ocupa de transmiterea acestei notificări.
Pe toată perioada de la transmiterea notificării și până la soluționarea cererii și inclusiv pe perioada desfășurării unui eventual litigiu datorat neconformării creditorului față de decizia debitorului, se interzice înscrierea în Biroul de credit sau în alte baze de date negative a debitorului.
Tot prin Regulamentul nr. 1/2021 s-a modificat și art. 11 din Regulamentul nr. 2/2012 având la baza aceleași considerente prezentate anterior. Astfel, art. 11 prin noua modificare prevede ca o excepție de la raportarea informației de risc de credit înscrisă în evidențele persoanei declarante în ultima zi a lunii pentru care se face raportarea, riscurile de credit care cad sub incidenta prevederilor art. 5 alin. (31) din Legea nr. 77/2016.
Aceste modificări aduse în contextul Legii nr. 77/2016 vin în sprijinul consumatorilor în condițiile în care acțiunea care are ca urmare transferul dreptului de proprietate, se produce atât stingerea datoriei izvorând din contractul de credit ipotecar, cât și interzicerea înscrierii debitorului în Biroul de credit sau în alte baze de date negative.