BLOOMBERG: Dezinformarea amenință alte alegeri, după încheierea votului în SUA
- Iuliu Vlădescu
- 4 noiembrie 2020, 00:30
Facebook, Twitter și alte platforme sociale trebuie să facă mult mai mult pentru a opri răspândirea propagandei de radicalizare.
Închiderea urnelor în SUA va anunța inevitabil începerea investigațiilor „post-mortem” cu privire la rolurile pe care le-au jucat Facebook, Twitter și YouTube Alphabet în alegeri. Problema acestor investigații ulterioare este că, prin definiție, sugerează că problema este moartă.
Dar, în timp ce alegerile prezidențiale din SUA se vor fi încheiat, probabil, pentru următorii patru ani, alte zeci de alegeri naționale - din Belize până în Myanmar, din Nigeria până în România - vor avea loc anul acesta.
Și dezinformarea, propaganda și știrile false sunt o problemă la fel de mare în altă parte ca și în SUA. În unele locuri, situația este chiar mai gravă. Filiala Facebook Inc. WhatsApp - care este criptată în totalitate, ceea ce face imposibilă pentru moderatori să vadă conținutul mesajelor - prevalează în țări precum Brazilia și India.
Deși gigantul publicității digitale a adăugat mii de angajați pentru a analiza atent dezinformarea și conținutul dăunător, aceștia lucrează adesea în hub-urile regionale. Așadar, un moderator responsabil de conținut din Kenya ar putea sta în fața ecranului unui computer din Dublin sau chiar din Florida.
Cunoașterea la fața locului poate fi importantă. Chiar și un vorbitor nativ de swahili ar putea avea dificultăți în a înțelege unele subtilități. Este încă mai complicat pentru un algoritm. De exemplu, schimbarea codului - atunci când conversația migrează de la un mediu, cum ar fi un miting politic, la altul, cum ar fi Twitter.
Discursul politic kenyan tinde să se sprijine puternic pe proverbe, potrivit analistei Nanjira Sambuli din Nairobi. „Nimeni nu poate opri reggae este o zicală aici”, spune ea. „Dar înseamnă lucruri diferite pentru un public diferit.”
Textul original al cântecului este despre rezistență, dar „ar putea însemna să continui să ieși pe stradă, indiferent de existența Covid”, spune ea. Ar fi greu pentru un sistem automat sau un moderator din Dublin să înțeleagă această nuanță.
În septembrie, BuzzFeed News a obținut o notă internă scrisă de fosta cercetătoare de date Facebook Sophie Zhang. Misiva cu 6.600 de cuvinte a evidenţiat numeroase ocazii în care compania, cu sediul în Menlo Park, California, a fost fie lentă, fie nu a răspuns la dovezile unor campanii coordonate care foloseau roboți și conturi false pentru a influența alegerile și opinia publică din Azerbaidjan, Brazilia, Honduras, Spania, Ucraina și multe alte țări.
De multe ori a ignorat problemele apărute în afara SUA și a Europei de Vest, regiuni pe care le-a considerat prioritare, a spus BuzzFeed. Facebook va aborda, în general, o problemă numai după ce a devenit punctul central al unei furtuni mediatice negative.
Angajarea în mod corespunzător în problema dezinformării la nivel global are un beneficiu direct: mai degrabă decât să o trateze ca pe o problemă care se ivește cu fiecare ciclu electoral, platformele tehnologice pot lua aminte la ce au învățat într-o altă parte a lumii și pot aplica acasă. Opinia publică se conturează și se radicalizează de-a lungul anilor. Chiar dacă alegerile se încheie, problema nu dispare.
Traducerea: Cristina Zaharia, RADOR