Încurajați de entuziasmul românilor de a cheltui și ce nu au, în ciuda faptului că scăderilor de preț sunt adesea insignifiante, comercianții au transformat practic toată luna noiembrie într-o Vinere Neagră.

În Occident, deși prețurile scad serios, sunt, însă, voci care cer interzicerea sărbătorii prețurilor mici. Ați ghicit, ideea vine de la grupurile ecologiste. Evident, la început s-a încercat cu vorba bună. Militanții ecologiști au cerut populației să boicoteze această practică de marketing. Cum oamenii s-au bucurat de chilipiruri și n-au vrut să se sacrifice pentru salvarea planetei, acum se vorbește de o soluție de sus în jos, mai precis interzicerea Black Friday,

Potrivit francetvinfo.fr, deputații au decis să deschidă o dezbatere în acest sens începând cu 9 decembrie. Care sunt argumentele inamicilor Black Friday? În primul rând, faptul că Black Friday duce la supraproducție. Computerele, electronicele, electrocasnicele și obiectele de îmbrăcăminte sunt mărfurile cu vânzări. Atrași de chilipiruri, oamenii cumpără cu disperare, chiar dacă nu au nevoie de lucrurile respective. Potrivit unui raport dat publicității în 2016 de Greenpeace, „60% dintre cumpărători au în șifonier până la zece haine pe care nu le-au purtat niciodată”.

Evident, această goană după cumpărături este încurajată de producători și comercianți.  Între 1992 și 2002, durata de viață a mărfurilor a fost redusă la jumătate, susține Greenpeace. Mai mult, cred eu, este descurajată repararea obiectelor pe care omul le-a cumpărat deja prin prețurile prohibitive la care se vând piesele de schimb (gândiți-vă numai cât costă să schimbi display-ul unui smartphone, care, de altfel, pare proiectat să se spargă foarte ușor). Un documentar, realizat de France 5 în 2015, susține că marii producători au mai mult interes să distrugă marfa nevândută, din cauza costurilor mari de depozitare, decât să o vândă mai ieftin. În ceea ce privește electronica, un raport al ONU a estimat că doar 20% din dispozitivele aruncate sunt reciclate, ceea ce pune și problema poluării, pe lângă consumul de resurse necesar fabricării.

Dincolo de acest sistem comercial orientat spre consum, ong-urile spun că Black Friday în sine are un efect devastator asupra planetei. Astfel, numai activitatea de stocare a Amazon a generat „în anul 2018, 55,8 milioane de tone de gaze cu efect de seră, echivalentul emisiilor din Portugalia”. Și livrările gratuite reprezintă un pericol. La Paris, de pildă, de Black Friday „sunt 2,5 milioane de livrări pe zi, de zece ori mai mult decât numărul de pachete livrate zilnic în restul anului la Paris”.

După cum știți, probabil, nu sunt un mare susținător al teoriei schimbărilor climatice. Trebuie să recunosc, însă, că poluarea este o mare problemă și lucrurile sunt din ce în ce mai grave pe zi ce trece. Ceea ce nu pot înțelege, însă, din toată această propagandă ecologistă este de ce povara trebuie aruncată asupra consumatorilor. De ce se încearcă reducerea consumului prin prețuri prohibitive, care vor lovi numai păturile sărace și nu prin măsuri care să vizeze limitarea producției, de exemplu limitarea numărului de produse noi care sunt lansate anual de marii producători de telefoane, computer, electrocasnice și automobile. Și mai e ceva, de ce nu se iau măsuri de interzicere a reclamelor pentru mașini pe benzină și motorină, dacă oricum aceste automobile urmează să fie interzise la un moment dat? Nu cumva pentru că toată această nebunie cu “salvarea planetei” este un mod de a ne scoate și mai mulți bani din buzunar?

Te-ar putea interesa și: