Executivul Uniunii Europene (UE) a decis să-şi reanalizeze strategia privind promovarea biocombustibililor ca modalitate de combatere a încălzirii globale, recunoscând că nu a luat în calcul toate implicaţiile acestor politici, informează BBC şi EuObserver.

Stavros Dimas, comisarul european pentru Mediu, a anunţat că UE va regândi metodele prin care va încuraja producţia şi consumul de biocombustibil, după ce o serie de organizaţii ecologiste au atras atenţia că, în absenţa unor reglementări stricte, creşterea cererii europene de biodiesel va duce la distrugerea de habitate naturale deja ameninţate şi la accentuarea sărăciei în anumite zone ale lumii.

„Am constatat că problemele ecologice şi sociale generate de biocombustibil sunt mai mari decât credeam“, a recunoscut Dimas. El a precizat, totodată, că preferă ca UE să amâne atingerea obiectivului stabilit în martie 2007 pentru trecerea la biodiesel, decât să afecteze mediul. Conform acordului european din martie pentru combaterea încălzirii globale, UE s-a angajat ca, până în 2020, să introducă 10% combustibil bio în carburanţii auto.

Pericole ecologice şi sociale

Anunţul comisarului Dimas vine la o săptămână după avertismentul trimis Comisiei Europene de 17 organizaţii nonguvernamentale care au atras atenţia că lipsa unor reguli stricte la importul de biocombustibili ar putea duce la distrugerea de habitate naturale în ţări în curs de dezvoltare, fapt care se întâmplă deja în Indonezia, unde pădurea tropicală este tăiată pentru a face loc culturilor pentru biodiesel.

Mai mult, ONG-urile susţin că extinderea culturilor de plante pentru biodiesel va genera o creştere a preţurilor alimentelor, ce vor fi cultivate pe suprafeţe mai restrânse. Goana după noi suprafeţe cultivabile va stimula, totodată, un alt fenomen negativ, susţin ONG-urile. Din cauza cererii ridicate, marii producători ar putea fi tentaţi să evacuze comunităţi sărace pentru a folosi terenul pentru culturile de plante folosite în producerea de biocombustibili.

OBIECTIV

Strategia României: subvenţii şi facilităţi fiscale

Până în 2020, biodieselul trebuie să reprezinte 10% din carburanţii de pe piaţă, potrivit obiectivelor europene asumate în 2007 de România. Conform foii de parcurs concepute de autorităţile române, în 2008, 3% din motorină (şi 4% începând din iulie) trebuie să conţină biodiesel. Din iulie 2009, şi benzina trebuie să conţină bioetanol minimum 4% din volum.

În 2007, stimularea producţiei şi a comercializării biocarburanţilor a fost încurajată fiscal – motorina şi benzina cu minimum 2% biomasă au fost taxate cu accize reduse cu până la 10 euro/tonă. De la 1 ianuarie 2008 însă, accizele pentru combustibilul ecologic sunt la fel ca pentru cel fosil, adică 325 euro/tonă, stimularea acestui sector urmând să se facă prin subvenţionarea culturilor. (Cătălin Bălan)