Biciclist = kamikaze pe şoselele Capitalei

Biciclist = kamikaze pe şoselele Capitalei

"De gura" UE, administraţia locală a cheltuit 5 milioane de euro din bani publici pentru construcţia unor piste special amenajate pentru biciclete. Total nefuncţionale, rezultatul a fost un dezastru: pistele traversează staţii RATB, florării, restaurante, chioşcuri, stâlpi de iluminat sau panouri publicitare.

În 2008, după aderarea României la UE, România a început să încurajeze transportul ecologic în marile metropole, ca o alternativă la traficul rutier. Dorinţa de a face mişcare şi transport ecologic s-a dovedit însă un coşmar atât pentru biciclişti, cât şi pentru automobilişti sau pietoni.

Administraţia locală a cheltuit circa cinci milioane de euro din bani publici pentru constructia unor piste special amenajate pentru biciclete, dar care s-au dovedit total nefuncţionale. Pistele au fost realizate începând cu anul 2008, dar în 2012, după nici patru ani de folosinţă, o bună parte dintre acestea au început să fie desfiinţate de către Poliţia Rutieră, pe motiv că pun în pericol siguranţa pietonilor şi a bicicliştilor.

"În momentul în care au fost recepţionate pistele pe trotuare fără să ţină cont şi de traficul pietonilor, presupune că îţi asumi riscul ca pietonii să fie accidentaţi. Cel mai simplu mod de a accidenta un om este în momentul în care el iese din magazin. Dacă ai veni cu o viteză de 20-30 km şi te-ai lovi de un om, toţi cei implicaţi ar accidentaţi foarte grav", explică Marian Ivan, preşedintele Organizaţiei pentru promovarea transportului alternativ Optar.

Cinci motive pentru care pistele sunt nefuncţionale

Duminică, de la 18.30, emisiunea "Din interior", difuzata la Digi24, propune telespectatorilor un reportaj inedit şi de sezon despre şansele de plimbare ale bicicliştilor bucureşteni. Reporterii Digi 24 au scos la iveală motivele pentru care pistele pentru biciclete s-au dovedit nefuncţionale.

1. Au fost amplasate pe trotuare, iar în unele zone sunt late cât trotuarul. Codul Rutier îi obligă pe biciclişti să meargă pe aceste piste acolo unde există, iar riscul de accidente între biciclişti şi pietoni este ridicat. Tocmai de aceea cei mai mulţi dintre biciclişti le evită şi preferă să se aventureze printre maşini, riscând să fie ei cei accidentaţi.

2. După ce aceste piste au fost construite între instituţia care a receptat lucrările "Administraţia Străzilor Bucureşti" şi primăriile de sector nu a existat niciun fel de dialog - fapt recunoscut de autorităţi -, iar primăriile de sector au eliberat autorizaţii de construcţii pe aceste piste. Acesta este motivul pentru care, în prezent, pistele de biciclete traverseaza staţii RATB, florării, restaurante, chioşcuri, stâlpi de iluminat, panouri publicitare etc.

3. Aceste piste au fost construite pe trotuare, pietonii sunt puşi în situaţia ridicolă să fie pasibili de amendă când merg pe trotuar. Ei riscă să plătească, conform Codului Rutier, între 140 şi 210 lei daca păşesc pe aceste piste, dar de cele mai multe ori pistele sunt late cât trotuarul.

4. De cele mai multe ori pistele nu au continuitate, se întrerup brusc, nu există coborâri la nivelul trotuarelor (bordurile sunt prea înalte).

5. Pe aceste piste sunt parcate maşini, care obstrucţionează deplasarea pe ele. "Pe acele piste au început să apară tot felul de obstacole pentru că primăriile de sector au dat autorizaţii pentru staţii RATB, stâlpi de iluminat sau chioşcuri pentru ziare. Aceasta este raţiunea pentru care acum ne împiedicăm de tot felul de obstacole în traseul nostru de biciclist", explică Carmen Dincă, purtător de cuvânt al Administraţiei Străzilor Bucureşti.

Alţi bani, alte investiţii

Acum Administraţia Străzilor în colaborare cu Poliţia Rutieră şi mai multe ONG-uri iau in calcul sa realizeze alte piste, noi, pe carosabil. Alţi bani, altă distracţie. Nimeni nu se face responsabil de faptul că s-au cheltuit total anapoda circa cinci milioane de euro. Bicicliştii sunt pur si simplu exasperati de aceasta situatie. "Este problema Poliţiei care ar trebui să aplice legea şi nu să amendeze pietonii care merg legal pe trotuar, ci să amendeze pe administratorul de drum care a recepţionat aceste piste ilegal. Ilegal, mă refer la faptul că aceste piste nu respectă nici normele şi nici avizele care s-au eliberat în momentul în care trebuiau realizate", adaugă Marian Ivan, preşedintele Organizaţiei pentru promovarea transportului alternativ Optar.

Ne puteți urmări și pe Google News