Berlin validează noul avion de luptă franco-german. Dar sunt condiții

În ciuda rezervelor, deputații germani au votat miercuri proiectul viitorului avion de luptă european, SCAF

Având în vedere că președintele Franței, Emmanuel Macron, este așteptat la 15 februarie în Germania, unde va participa la Conferința de securitate de la Munchen, un vot negativ al comisiei pentru buget din Bundestag (camera inferioară a Parlamentului german) cu privire la contractul de Cercetare și tehnologie (R&T) pentru Sistemul de luptă aeriană a viitorului (SCAF) ar fi avut cel mai rău efect.

Acest avion va înlocui actualele aparate Rafale şi Eurofighter şi va da o nouă dinamică apărării europene. Dar cu anumite condiţii.

După mai multe luni de rivalităţi politico-industriale între Germania şi Franţa, membrii comisiei pentru buget a Bundestagului şi-au dat acordul pentru deblocarea unor credite de 77 de milioane de euro destinate lansării primei mari etape a proiectului franco-german, căruia i s-a alăturat şi Spania.

Aleșii coaliției majoritare a Angelei Merkel - conservatorii şi social-democraţii - au votat pentru. La fel şi extrema dreaptă. Ecologiştii şi extrema stângă au votat împotrivă.

Această sumă va folosi la finanțarea studiilor pentru construirea, până în 2026, a unui demonstrator al avionului european de luptă de nouă generație, NGF (New Generation Fighter)

Banii aprobați de Bundestag sunt puțini în raport cu costul total al proiectului, însă etapa de care s-a trecut miercuri esenţială. Un vot negativ ar fi riscat să pună întregul program sub semnul incertitudinii, scrie AFP.

„Nu vrem să deteriorăm relațiile franco-germane” înaintea venirii preşedintelui Macron weekendul acesta în Germania pentru Conferinţa de securitate de la Munchen'', a explicat înaintea votului raportorul pentru acest proiect al comisiei pentru buget din Bundestag, Rainer Brandl.

Dar aleșii germani, care din start se tem că partenerii industriali francezi sunt prea dominanți în acest proiect, intenționează să stabilească condiții. În special, ei doresc un alt proiect militar franco-german major, programul de tanc MGCS (Main Ground Combat System), în care germanii trebuie să fie lideri, care să progreseze în același ritm cu cel al aeronavei de luptă a viitorului.

Cele două proiecte trebuie să avanseze ''în paralel'', afirmă germanii.

Însă, „programul avionului de vânătoare, condus de francezi, evoluează rapid, în timp ce acela al tancului trenează'', a spus un parlamentar german, sub protecția anonimatului.

O cauză ar fi dificultățile industriașilor germani în a cădea de acord asupra repartiției beneficiilor.

Avionul, care trebuie să intre în acțiune în 2040, este piesa centrală a programului SCAF (Future Air Combat System), care combină și drone și viitoarele rachete de croazieră.

Votul de miercuri va deschide calea notificării contractelor pentru producătorii implicați în proiect, în special Dassault, Airbus și Thales.