Festivalul de Film s-a sfarsit duminica, lasand in urma un val de critici in presa germana.
Dupa zece zile de film, spectacol, politica si stiri in jurul tuturor acestora, Festivalul de Film de la Berlin s-a sfarsit duminica, lasand in urma un val de critica in presa germana. Ursul de Aur pentru „cel mai bun film” i-a fost acordat, sambata seara, regizorului chinez Wang Quan’an, pentru „Casnicia lui Tuya”, film care „i-a implinit visele” regizorului, dar care nu pare sa mai fi satisfacut, exceptand juriul, asteptarile nimanui. „Un film a carui mare calitate este aceea de a adormi publicul”, noteaza saptamanalul german „Stern”, referitor la premiantul in aur al Berlinalei.
Pe castigatorul Marelui Premiu al Juriului, filmul „El Otro” al argentinianului Ariel Rotter, „Die Neue Epoche” il descrie drept „plictisitor si doldora de lungimi inutile”. Dezamagirile, din punctul unora de vedere, au continuat, vizand si urmatoarele categorii: „cel mai bun actor” (protagonistul filmului „El Otro”, Javier Chavez) si „cea mai buna actrita” (Nina Hoss pentru rolul din „Yella”). „Din public s-au auzit strigate dezaprobatorii in timpul decernarii premiului pentru cea mai buna actrita”, noteaza si publicatia germana „Der Spiegel”. Atat publicul, cat si criticii o preferau pe Marianne Faithfull.
Jennifer Lopez merita mai mult
Faptul ca Marianne Faithfull sau Marion Cotillard (Edith Piaf) si nici filme ca „Irina Palm” sau „Die FŠlscher” nu s-au regasit printre castigatorii acestei editii a fost, de asemenea, motiv de dezamagire: „Marion Cotillard a reusit sa-i dea divei Edith Piaf o evolutie si o figura convingatoare atat ca fata de 18 ani, cat si in postura de cantareata de 30 de ani, dar si in cea de femeie matura, de 47 de ani”, apreciaza o parte a presei germane, care, de altfel, se putea arata multumita, tinand cont de faptul ca un „Urs” a ramas in Germania (Nina Hoss).
Poate ca si filmul „Bordertown”, regizat de Gregory Nava, avand-o in rolul principal pe Jennifer Lopez, cea care l-a si coprodus, ar fi meritat atentia speciala a juriului, considera anumiti critici, citati de revista „Stern”.
Filmul aduce in prim-plan o serie de crime neclarificate, petrecute la granita dintre Mexic si Statele Unite. „Putem crede orice despre imaginea ei, poti sa placi muzica ei sau nu, sa o consideri o actrita buna sau mediocra, dar este de apreciat ca Lopez isi foloseste popularitatea pentru a atrage atentia lumii asupra situatiei din Mexic, ignorata de politie si autoritati”, comenteaza publicatia citata. Chiar daca „Bordertown” nu a primit „atentia speciala” a juriului, lui J. Lo i s-a inmanat, la premiera filmului, premiul „Artist for Amnesty”, distinctie a organizatiei umanitare Amnesty International.
Sensibilitati la Berlinala
Festivalul este sensibil la anumite capitole. In cadrul sau se decerneaza anual Premiul „Teddy”, pentru filme cu conotatie gay. Cel mai bun film in aceasta categorie a fost desemnat „Ci-Quing”, al regizorului taiwanez Zero Chou. (Anul trecut, un favorit la acest premiu a fost pelicula romaneasca „Legaturi bolnavicioase” (Tudor Giurgiu), cu Maria Popistasu, care la editia 2007 s-a numarat printre tinerele sperante ale cinematografiei europene, desemnate ca „Shooting Star”-uri.
Tot in acest domeniu, Berlinala a cunoscut anul acesta un moment de varf, cand i-a fost inmanat „Teddy”-ul de onoare actorului Helmut Berger („Caderea Zeilor”), considerat candva „cel mai frumos barbat din lume” si amantul regizorului Luchino Visconti. Acesta, un excentric, renumit pentru „interviuri foarte sumare”, a multumit juriului si a adresat publicului, din care faceau parte si Natalie Portman sau Javier Bardem, cuvintele: „Nu uitati, este vorba despre toleranta si iubire”.
Intre modern si arta
Karl Lagerfeld, o aparitie insolita la Berlin
Altii apara „formula” de „monden si arta” a „Berlinalei”: „Este o strategie dubla, care functioneaza foarte bine”. Ofera poporului toate „Blanchett-ele, Lopez-ele si Dianele Krüger ale acestei lumi pentru a avea spectacol, stralucire si glamour. Are toate „ingredientele” cu care sa hraneasca presa de bulevard, vedete ale caror filme ajung oricum in cineplexurile lumii. Si asa este posibil ca, prin deciziile neconventionale ale juriului, sa cada putin din lumina reflectoarelor si asupra celor care bat drumuri lungi din Argentina, China sau Coreea pana la astfel de manifestari”.
Ceea ce a vazut Berlinul zilele trecute a fost nu numai arta, ci si o multime de staruri stralucitoare, precum o Cate Blanchett imbracata intr-o rochie neagra, creata de Givenchy, o Jennifer Lopez purtand genti Louis-Vuitton sau Prada sau chiar pe „tarul modei” insusi, Karl Lagerfeld, care a venit la festival pentru premiera documentarului despre viata sa, „Lagerfeld Confidential” (regizat de Rodolphe Marconi). Insotitoarea lui Lagerfeld, Charlotte Casiraghi (fiica Printesei Carolina de Monaco),a fost apreciata de postul TV N24 drept „cea mai bizara aparitie la acest festival”. Casiraghi a venit sa-l felicite pe Lagerfeld, a „pus toti jurnalistii pe jar”, dupa care a parasit Berlinul in avionul privat.
Festivalul de la Berlin este cunoscut ca o manifestare cu continut politic. Majoritatea filmelor selectate in program au tratat teme politice, iar Ursul de Onoare i-a revenit anul acesta „rebelului de la Hollywood”, regizorul Arthur Penn, cunoscut pentru filme social critice, precum „Bonnie si Clyde” sau „Restaurantul lui Alice”. Anul trecut, Ursul de Onoare i-a revenit lui Ian Mckellen („Sfarsit de drum”, „Stapanul Inelelor”) care lupta activ pentru drepturile homosexualilor.