Beneficiarii venitului minim de incluziune riscă să rămână fără ajutoare dacă refuză să presteze muncă sezonieră. Măsura ar putea intra în vigoare din 2024

Sursa: arhiva EVZ

Venitul minim de incluziune va reuni, din anul 2024, venitul minim garantat și alocația pentru susținerea familiei. De altfel, începând de luni a fost modificat și cadrul legal al acordării acestui tip de ajutor financiar, astfel că este stipulată inclusiv condiția ca beneficiarii să fie obligați să accepte ofertele de muncă sezonieră venite din partea Primăriilor, altfel vor rămâne fără acest ajutor.

Astfel, sunt stipulate majorarea sumelor acordate celor aflați în risc de sărăcie sau excluziune socială, posibilitatea ca mai multe persoane să beneficieze de acest ajutor, dar și condiția ca beneficiarii să accepte ofertele de muncă sezonieră lansate de Primării, altfel beneficiarii în cauză ar putea rămâne fără acest ajutor de stat.

Venitul minim de incluziune este reglementat prin Legea 196/2016, modificată prin OUG 114/2022 și apărută luni în Monitorul oficial cu nr. 844. Astfel, venitul minim de incluziune va fi format, începând din anul 2024, din unul sau două ajutoare financiare: ajutorul de incluziune și ajutorul pentru familiile cu copii (acordat familiilor cu copiii înscriși într-o formă de învățământ și care frecventează școala).

Majorarea nivelului maxim al venitului minim de incluziune și majorarea veniturilor primite în baza unui contract de muncă

Mai mult, printre modificările aduse de Ordonanța 114/2022 se numără și actualizarea nivelurile de venituri și cuantumurilor acordate, după cum urmează:

  • majorarea nivelului maxim al venitului minim de incluziune de la 260 de lei/ adult la 275 de lei/ adult, în cazul componentei de ajutor de incluziune (actualul ajutor social), și de la 300 de lei/ adult la 400 de lei/ adult, în cazul persoanelor de peste 65 de ani, respectiv de la 600 de lei/ adult la 700 de lei/ adult, în cazul componentei de ajutor pentru familia cu copii (actuala alocație pentru susținerea familiei);
  • majorarea veniturilor primite în baza unui contract de muncă, raport de serviciu sau a altei forme legale de angajare care nu se iau în calcul pentru stabilirea veniturilor nete lunare ale familiei în limita a 500 lei/familie, față de 400 lei, cum este în prezent.

Conform modificărilor aduse Legii venitului minim de incluziune, în cazul în care beneficiarul refuză de două ori cererile de muncă sezonieră formulate de Primăria de care aparține, venitul de incluziune va înceta să mai fie acordat persoanelor apte de muncă.

Alte modificări aduse de Ordonanța 114/2022

Ordonanța 114/2022 mai prevede și alte reglementări ce ar urma să intre în vigoare din 1 ianuarie 2024.

  • introducerea condițiilor prevăzute în prezent pentru ajutorul social acordat în baza Legii nr. 416/2001, respectiv urmarea, la recomandarea serviciilor publice de ocupare, a programelor educaționale destinate adulților;
  • înregistrarea, din oficiu, a solicitanților de venit minim de incluziune ca solicitanți și de servicii sociale, realizând astfel legătura dintre cele două componente de bază a sistemului de asistență socială;
  • introducerea procesului de evaluare inițială pentru determinarea vulnerabilităților și nevoilor persoanelor/ membrilor familiei și întocmirea de către serviciul public de asistență socială a planului de intervenție, care să cuprindă atât beneficiile de asistență socială, cât și serviciile sociale adecvate situației înregistrate;
  • asigurarea activării pe piața muncii a persoanelor apte de muncă din familiile beneficiare de venit minim de incluziune prin aplicarea acelorași proceduri ca și în cazul șomerilor de lungă durată, prevăzute de Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, respectiv planul de mediere, acordul de integrare în muncă și contractul de solidaritate;
  • înregistrarea electronică la agenția teritorială pentru ocuparea forței de muncă a persoanei apte de muncă și a membrilor apți de muncă din familia solicitantului de ajutor de incluziune de către personalul serviciului public de asistență socială, urmând ca persoanele să se prezinte la serviciul public de ocupare la solicitarea acestuia, conform Avocatnet.ro.