"Referendumurile, spre deosebire de alegerile generale, sunt o luptă pe viaţă şi pe moarte între două părţi care ar putea să nu se mai întâlnească vreodată la urne", scrie jurnalistul Brian Wheeler, menţionând în introducere: " În cazul referendumurilor nu se poate vorbi despre o coaliţie confortabilă sau un compromis, deoarece câştigătorul ia tot".

Un prim sfat: "Nu este suficient doar să îţi aperi teritoriul, ci trebuie să mergi mai departe şi să îţi destabilizezi inamicul. Nimic nu este suficient pentru a exploata slăbiciunea celeilalte părţi".

"Adevăratul truc este să ataci punctele lor puternice şi să câştigi, pentru că atunci oponentul nu va mai avea cu ce să riposteze", susţine fostul strateg al campaniei de respingere a referendumului din North East, William Norton, în cartea sa "White Elephant: How the North-East Said No".

"Nu poţi schimba prea mult opinia publică în timpul campanie", avertizează Katie Ghose, director de campanie în cadrul referendumului provind votul alternativ (AV) din Marea Britanie.

"Problemele constituţionale sunt destul de abstracte pentru majoritatea oamenilor, comparativ cu problemele lor de zi cu zi, astfel încât trebuie găsită o modalitate pentru a face acest lucru relevant pentru viaţa zilnică a votanţilor", e de părere Matthew Elliott, director de campanie în referendumul privind votul alternativ.

De asemenea, analiza BBC susţine că părerea oamenilor de ştiinţă şi de afaceri influenţează soarta votului mai mult decât celebrităţile.

Katie Ghose este de părere că cei care luptă împotriva menţinerii status quo-ului (care este de obicei campania pentru NU) pleacă din start cu un mic avantaj deoarece cetăţenii nu vor să rişte o schimbare.