Confuzia și loviturile de culise afectează „Sinodul unificării” Bisericii Ucrainene autocefale, independente de Moscova, din 15 decembrie.
Așa-numitul „Sinod al unificării”, care dorește să adune la un loc cele trei biserici care funcționează pe teritoriul Ucrainei va avea loc sâmbătă, 15 decembrie, la catedrala Sfânta Sofia din Kiev. În ultima perioadă au circulat mai multe informații contradictorii.
Luni, Filaret, capul Bisericii Ortodoxe Ucrainene, Patriarhia din Kiev (PK), a fost intervievat de postul de televiziune ucrainean TSN atunci când părăsea catedrala Sfânta Sofia.
Filaret a declarat că marea problemă care opune Patriahia Kievului și Patriarhia ecumenică a Constantinopolului (care a acceptat autocefalia Ucrainei) este insistența cele din urmă pentru ca preoții și laicii să poată participa la sinod alături de episcopi, iar votul să fie secret, pe buletine introduse în urnă
Patriahia Kievului dorește ca doar episcopii să poate vota și ca votul să fie deschis. Filaret nu s-a arătat dispus la concesii față de cererea Constantinopolului: „Patriarhatul Kievului este biserica cea mai mare și noi suntem cei care decidem dacă acceptăm sau nu ceea ce ni se cere sau nu. Dacă este benefic pentru noi, acceptăm. Dacă nu este benefic pentru noi, fie Stat, fie Biserică, pur și simplu nu vom vota, vom respinge propunerea.”
Site-ul grec Romfea merge până acolo încât să susțină că această „bombă” „aruncă în aer” sinodul.
Cu câteva zile mai devreme, Filaret făcuse o altă declarație incendiară: „Voi fi patriarh până la moarte”.
Or, Romfea afirmă că modelul pentru noua „Biserică unificată” din Ucraina va fi cel al Bisericii Ortodoxe din Creta (autonomă, sub jurisdicția Patriarhiei Ecumenice), iar primatul său va fi mitropolit, nu patriarh, așa cum declară Filaret.
Totuși, în aceeași zi, Eustrat, arhiepiscop de Cernigov și Nejin, șeful serviciului de informații și secretar al Patriarhiei Kievului, a dat publicității pe site-ul oficial al arhiepiscopiei un comunicat mult mai conciliant, care arată:
„1. Patriarhatul Kievului se pregătește de sinod și intenționează să participe;
2. Cu binecuvântarea Sanctității Sale, Patriarhul Ecumenic Bartoloneu , episcopii, clerul, călugării și laicii vor participa la lucrările sinodului;
3. Propunerile Patriarhiei Kievului privind regulamentul sinodului nu înseamnă că până la sfârșit nu se va ajunge la o viziune comună.”
Pentru a înțelege situația foarte încâlcită, să amintim că o scrisoare a Patriarhului Ecumenic Bartolomeu către episcopii ucraineni preciza că fiecare dintre ei trebuie să fie însoțit la sinod de un preot și un călugăr sau un laic și că fiecare dintre cei trei are drept de vot.
Ulterior, pe 6 decembrie, Sfântul Sinod al Patriahiei Kievului a adoptat o rezoluție potrivit căreia doar episcopii ucraineni trebuie să voteze și că votul va fi „deschis”.
Duminica trecută, Andreas Loudaros, directorul site-ului orthodoxia.info, i-a reproșat lui Filaret pentru că a insistat ca votul să fie permis doar episcopilor, pentru a impune astfel punctul de vedere al lui Filaret.
Cum este aproape sigur că majoritatea episcopilor Bisericii Ucrainene, Patriarhia Moscovei, nu vor participa la sinod, cei aproximativ 40 de episcopi ai Patriarhiei Kievului vor fi majoritari.
Potrivit Orthodoxie.com, este de presupus că Filaret dorește să obțină la sinod un acord al episcopilor pentru a vota pe el ca primat. La un vot deschis, este greu de crezut că aceștia vor vota altfel.
De asemenea, participarea preoților, călugărilor și laicilor la vot (cu atât mai mult unul secret) va face ca lui Filaret să-i fie mult mai greu să controleze scrutinul.