Bătălia informațională în jurul lui F-35. La manșă, Trump câștigă partida

Bătălia informațională în jurul lui F-35. La manșă, Trump câștigă partida

„Clauza de solidaritate a NATO se numește articolul 5, nu articolul F-35"

Cu aceste cuvinte, Florence Parly, ministrul francez al Armatelor, s-a exprimat, în martie anul trecut, în fața Atlantic Council, un think ank american în domeniul afacerilor internaționale, pentru a-și arăta îngrijorarea cu privire la politica aliaților americani în cadrul NATO. Alegerea doamnei Parly de a folosi F-35 pentru a denunța politica americană în materie de armament nu a fost la întâmplare.

Dacă despre aparatul produs de Lockheed-Martin s-a vorbit în mass-media mai abitir ca despre un star, a fost din cauza numeroaselor sale eșecuri și excesului de costuri asociat acestui program. Dar și, paradoxal, pentru „capacitatea” lui F-35 de a atrage licitații.

Pentru a înțelege mai bine fenomenul F-35 și relațiile de putere informațională din spatele acestui program, specialiștii Centrului de reflecție asupra războaielor economice Infoguerre explică ce este cu acest avion și cu mediul său înconjurător.

Mediul economic și politic

F-35 este un avion de luptă „invizibil” multirol de generația a 5-a, dezvoltat și produs de compania americană Lockheed Martin, în cadrul programului Joint Strike Fighter, condus de Pentagon.

Acest program de armament, pentru că atunci când vorbim de F-35 vorbim, în realitate, de 3 avioane diferite, precum și de punerea în rețea a acestor aparate, este cel mai scump din istorie, cu un cost estimat la peste 400 de miliarde de dolari, la care trebuie adăugate 1000 de miliarde de dolari pentru întreținerea și mentenanța a aproximativ 3250 de aeronave planificate în următorii 40 de ani.