Bancpost și Credit Agricole, obligate să modifice contractele de credit din cauza comisioanelor abuzive
- Raluca Florescu
- 1 octombrie 2015, 17:26
Bancpost şi Credit Agricole vor trebui să intre în conformitate în termen de cel mult şase luni pe anumite contracte de credit încheiate în anii 2008 şi 2010, care prevedeau clauze referitoare la dobânzi considerate practici comerciale incorecte de către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC).
„Este vorba de două decizii ale Bancpost pe două tipuri de contracte de credit. În primul caz apare că rata dobânzii se majorează cu 0,5 puncte procentuale pe toată perioada de creditare”, a spus Marius Dunca, președintele ANPC, într-o conferință de presă.
„Nu găsim explicaţia pentru aceste 0,5 puncte pentru că nu este descris în contract, ci doar în oferta Bancpost prin care se spune că dobânda va creşte cu 0,5 puncte procentuale numai dacă valoarea creditului depăşeste 75% din valoare garanţiei. Considerăm că este o practică comercială incorectă", a mai spus acesta, scrie Agerpres.
Acesta a precizat că ANPC nu a aplicat sancţiuni deoarece acestea pot fi contestate în instanţă, iar intenţia instituţiei este de a ajuta consumatorii. Banca are la dispoziție şase luni pentru aducerea tuturor contractelor în conformitate. „Sunt 395 de contracte în această situaţie, iar banca a restituit deja consumatorilor din această dobândă o sumă de 22.600 de franci elveţieni", precizat Dunca.
Cel de-al doilea contract de credit de la Bancpost vizează restructurarea unui alt împrumut cu dobândă fixă doar pe o perioadă de graţie de un an de zile, dobândă majorată ulterior cu 0,5 puncte procentuale, chiar mai ridicată decât în contractul iniţial. În această situaţie este vorba de 190 de contracte, iar sumele restituite de bancă se ridică la 1.164 de franci elveţieni, până în momentul de faţă.
Credit Agricole – comision de gestionare abuziv
În cazul Credit Agricole, este vorba un contract din anul 2010 în care s-a prevăzut un comision de gestionare de 0,2% care nu este în lege şi tot aici se aplică un comision de analiză de 3,5% care se reţine automat din suma aprobată creditului.
„Fapta operatorului economic constituie o practică comercială incorectă fiind contrară diligenţei profesionale, consumatorul neavând la dispoziţie o altă variantă decât să accepte chiar dacă acest lucru este dezavantajos financiar pentru acesta. Practic, nu i-a dat posibilitatea clientului să vină cu bani să plătească acest comision de analiză sau să îşi dea acordul să fie retras din suma totală", a spus Dunca.
ANPC a cerut ca în 30 de zile contractele să fie aduse în conformitate, adică să fie eliminat comisionul de 0,2 la sută şi restituit comisionul de analiză.