Băncile trebuie să ofere soluții concrete de refinanțare a creditelor. Ce trebuie să facă datornicii
- Mihai Soica
- 19 iunie 2023, 19:01
Băncile vor fi obligate să ofere creditorilor care nu își mai pot onora ratele bamcare soluții de refinanțare. Decizia Uniunii Europene va fi transpusă de Guverul României și în legislația națională.
În prezent, un rău platnic, adică un român care din diferite motive nu mai poate să își achite ratele bancare, va fi executat silit. Fie că vorbim de bunuri mobile sau imobile, acestea vor fi evaluate, după care vor fi vândute la licitație publică, pentru acoperirea datoriei.
Pentru prima oară, Guvernul vrea să transpună în legislația națională, o prevedere a Uniunii Europene, prin care persoanele vulnerabile să aibă parte și de alte soluții de refinanțare, care trebuie puse la dispoziție de bănci.
”Această directivă trebuie transpusă în legislația națională pentru că a fost dată în 2021, și sunt 2 ani de atunci. Este binevenită pentru că băncile au o listă de recomandări cu ce pot face în momentul în care un client are probleme, este în imposibilitate de plată, să vină cu niște soluții de reeșalonare, de restructurare. Până acum nu era ceva obligatoriu, și prin această directivă legile privind contractele de credit cu consumatorii, atât cele de nevoi personale cât și cele ipotecare. Băncile pot alege dintr-o listă de soluții de restructurare, dar o să fie obligația lor de a veni cu o soluție către consumator. Practic, în momentul în care apare o problemă îndemnăm consumatorii să se ducă către bancă și să găsească o soluție. Banca la rândul ei are o listă de soluții la care poate apela, o perioadă de grație, suspendare a plății ratelor, reducere a dobânzilor, a comisioanelor, șamd. Acum poate să aleagă”, a declarat Irina Chițu, analist financiar.
Termenul ”rezonabil” va face parte din contract
Potrivit noilor reglementări, băncile vor avea obligația de a le pune la dispoziție clienților oferte rezonabile pentru a putea ieși din impasul financiar.
De asemenea, în cazul în care banca va adopta un comportament de forță, clienții se vor putea adresa Autorității Naținale pentru Protecția Consumatorului, cu o reclamație în acest sens.
„Banca este obligată să vină cu o serie de soluții, dar nu obligă nimeni la o anumită soluție, se analizează în funcție de bancă și consumator, contractul pe care îl au și posibilitățile de a plăti mai departe. Este binevenită această modificare adusă legilor și pentru consumator de a ști că trebuie să se ducă să ceară în momentul în care au o problemă sau chiar înainte, să nu ajungă să aibă o problemă. Să găsească o soluție împreună cu banca de a plăti datoria dar cât să nu fie o povară. Să nu uităm că înainte de a face o plângere pașii sunt următorii, în primul rând te duci la bancă și încerci să soluționezi cu banca problema ta, apoi instituția care se ocupă legislativ de aceste probleme între bănci și consumatori este Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor din Domeniul Bancar. Avem la fel legislație specifică care spune că în cazul băncilor și a instituțiilor nebancare relația dintre acestea și consumator se soluționează la acest centru împreună cu un conciliator”, a mai precizat Alina Chițu, pentru Impact.