Băieții deștepți vor să ia o căruță de bani din bugetul Republicii Moldova pentru o datorie către România, ștearsă prin lege

Băieții deștepți vor să ia o căruță de bani din bugetul Republicii Moldova pentru o datorie către România, ștearsă prin legeSursa foto: Arhiva EVZ

Prin eludarea prevederilor legii românești nr. 209 din 2001, un grup de agenți economici și de juriști renumiți din Republica Moldova și România încearcă să aducă bugetului Republicii Moldova un prejudiciu, calculat la 29 ianuarie 2021, de peste 130 milioane de dolari.

Așa începe Scrisoarea deschisă adresată președinților Maia Sandu, Klaus Iohannis și Joe Biden de Centrul Național al Experților Judiciari și Specialiștilor de Performanță de la Chișinău.

Directorul Centrului atrage atenția că un grup de persoane, atât din Republica Moldova, cât și România, încearcă să translateze intențiile caritabile și bune ale liderilor celor trei state în beneficiul propriu, dar în detrimentul bugetului Republicii Moldova.

Rezumatul „afacerii”

În decembrie 1998, Executivul de la Chișinău a apelat la Guvernul României cu solicitarea privind asigurarea furnizării curentului electric, în regim de urgență, pentru a acoperi deficitul cauzat de sistarea livrărilor de curent electric de la Centrala Cuciurgan.

România a reacționat rapid și furnizarea curentului electric a început imediat și a continuat până în anul 2001.

În baza contractului semnat între Compania Națională de Electricitate (CONEL, România) și Întreprindere de Stat MOLDTRANSELECTRO din Republica Moldova, până la  data de 31 martie 1999, a fost livrată energia electrică în valoare de 33.893.756 dolari SUA.

Inițial, acordul stipula următoarea metodă de achitare pentru energia livrată: prin transmiterea pachetului de acțiuni deținut de statul moldovean la Tirex Petrol SA, prin mijloace obținute din vinderea rețelelor de distribuție a enrgiei electrice din Republica Moldova, precum şi prin livrarea de cărbune, sau alte mărfuri şi servicii ale unor companii moldovenești.

În acest sens, la 15 iulie 1999, Parlamentul Republicii Moldova a adoptat Legea ordinară nr. 516-XIV „Cu privire la  reorganizarea şi privatizarea S.A. Tirex Petrol”, care prevedea în mod expres cedarea pachetului majoritar de acțiuni ale statului în compania menționată părții române, în contul datoriilor acumulate în urma livrărilor de energie electrică.

Prin Hotărârea nr. 3 din 18.01.2000, Curtea Constituțională a declarat constituțională Legea cu privire la reorganizarea şi privatizarea S.A. Tirex Petrol.

Însă, în acest timp, S.A. Tirex Petrol a ajuns în proprietatea companiei germane Mabanaft, pentru datorii de câteva milioane de dolari, iar banii obținuți din vânzarea a trei Rețele de Distribuție s-au dus în acoperirea găurilor din buget.

În realitate, din valoare totală a curentul livrat de România, de 33.893.756 dolari SUA, până în anul 2000 Chișinăul a reușit să plătească numai 1.964.306 dolari SUA, datoria fiind de 31.928.450 dolari SUA.

Imposibilitatea Republicii Moldova de a efectua plățile privind contravaloarea energiei electrice primite a determinat grave consecințe pentru CONEL S.A., în aprovizionarea cu combustibil pentru producție de energie electrică și a indus un puternic blocaj financiar prin neplata păcurii, gazelor și  cărbunelui energetic.

Pentru rezolvarea acestei probleme, Guvernul României a luat măsuri de urgență.

Având în vedere dificultățile financiare prin care trecea CONEL S.A., pentru a elimina neajunsul în aceasta situația excepțională, la 20 aprilie 2001 în România a fost adoptată Legea nr. 209, pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 79/2000 privind stingerea unei părți din datoria Companiei Naționale de Electricitate - S.A. către stat, cu contravaloarea energiei electrice livrată în Republica Moldova, în valoare de 31.928.450,00 dolari S.U.A., la data de 31 martie 2000.

Conform Legii nr. 209 din 20 aprilie 2001, succesor al creanței pentru energia electrică livrată în Republica Moldova este Statul Român, reprezentat prin Ministerul Industriei și Resurselor.

În Legea nr. 209, precum și în Ordonanța de urgenta a Guvernului nr. 79/2000, este indicată datoria în sumă de 31.928.450 dolari S.U.A., de fapt datoria reală este de 31 929 450 dolari S.U.A. adică cu 1000 dolari mai mare.

Aceasta neconcordanță, oricum nesemnificativă, probabil că a apărut din cauza unei greșeli de calcul.

„Este evident că, un astfel de pas prietenos către Republica Moldova, nu ar fi fost posibil fără sprijinul financiar al conducerii Statelor Unite ale Americii.

Prin plăți de la banca americană Merrill Lynch (în prezent subdiviziune al Bank of America), companiile românești de energie au primit compensații totale pentru costurile asociate cu aprovizionarea cu energie electrică a Republicii Moldova”, se mai arată în Scrisoarea deschisă.

Ce se întâmplă acum

Pe scurt, un grup de băieți deștepți de pe ambele maluri ale Prutului încearcă să se pricopsească.

Cum? Vânzând o datorie a unei societăți, datorie care a fost ștearsă din bilanțul acelei societăți prin lege dată de Parlamentul României.

Adică băieții deștepți vând pielea ursului din pădure, care după ultimele lor calcule ar costa bugetul Republicii Moldova peste 130 milioane de dolari, fără a pune la socoteală penalitățile care curg în continuare.

În Scrisoarea deschisă pe care o atașăm, această operațiune complicată și oneroasă este descrisă cu lux de amănunte.

Documente: Anexa 5, Anexa 12