Bacalaureat 2023. Subiecte la istorie la BAC. Sfaturi și ponturi pentru a rezolva toate cerințele

Sursa foto: Arhiva EVZ

Proba scrisă la istorie a Bacalaureatului de apropie, iar un cunoscut profesor a oferit o serie de sfaturii pentru elevii care vor da examenul la această materie. El consideră că managementul timpului este cel mai important.

Candidații la proba de Istorie a examenului de Bacalaureat trebuie să răspundă punctual cerințelor de pe subiect, cu informații din text acolo unde cerințele se bazează pe surse istorice, după ce citesc întrebarea și textul de câte două ori, sunt sfaturile oferite de profesorul Dragoș Mocanu.

Profesorul a mai spus că elevii trebuie să fie atenți la timpul în care rezolvă subiectele: „Managementul timpului este foarte important. Ar trebui să alocăm 5-10 minute, la început, pentru o citire rapidă, pe diagonală, a subiectelor. Să vedem despre ce este vorba în cele trei subiecte. Apoi, 50 de minute alocăm subiectului I, 50 de minute subiectului II, și 70 de minute subiectului III. Timpii respectivi sunt, bineînțeles, aproximativi”.

El le-a explica elevilor și cum pot rezolva subiectul III mai ușor.

„Facem introducere, apoi, în cuprins, detaliem schema și, la final, scriem și o concluzie de câteva rânduri. Nu vă recomand să depășiți două pagini și jumătate, pentru a putea lua astfel punctaj maxim”, este alt sfat al acestuia.

Sursă: Dreamstime.com

Proba la Istorie – probă obligatorie în funcție de profil – este programată marți, 27 iunie 2023, conform calendarului oficial de Bacalaureat 2023 pentru absolvenții de liceu.

Sfaturi pentru proba scrisă la Istorie

Profesorul a oferit o serie de recomandări pentru fiecare subiect.

„Subiectul I

Primele 4 cerințe se bazează mai mult pe înțelegerea textelor, acestea trebuie să fie citite cu mare atenție. Mai întâi citim întrebarea, apoi textul. Apoi, din nou, întrebarea, textul.

Pentru rezolvarea cerinței 5, și anume identificarea celor două informații aflate într-o relație cauză-efect, recitim cu atenție textul și căutăm conectori, cum ar fi: așadar, prin urmare, în consecință etc. Dacă nu sunt, încercăm să găsim două informații care au legătură una cu alta, spre exemplu un eveniment se întâmplă fiindcă a fost provocat de ceva. În expresia ”Mă doare genunchiul fiindcă am căzut cu bicicleta”, rezolvăm așa:

Cauză: ”fiindcă am căzut cu bicicleta” Efect: ”Mă doare genunchiul”

La punctul 6, avem de prezentat două evenimente, practici etc. Pentru simpla lor menționare, primiți câte un punct, iar dacă faceți și o scurtă expunere a lor, de câteva rânduri (minimum două informații la fiecare), mai primiți câte două puncte.

La punctul 7, recomand un răspuns mai detaliat, în câteva rânduri.

Subiectul II

Primele 4 cerințe se bazează mai mult pe înțelegerea textelor, acestea trebuie să fie citite cu mare atenție. Mai întâi citim întrebarea, apoi textul. Apoi, din nou, întrebarea, textul.

Citim cu atenție textul și descoperim cele două informații. Le scriem pe ciornă. Tot pe ciornă, scriem cu propriile noastre cuvinte, în 2-3 rânduri, un enunț care să expună cele două informații. Pe foaia de examen, vom scrie mai întâi enunțul, apoi expresia „Susțin acest punct de vedere cu următoarele informații: …”. Apoi, scriem, cu ghilimele, cu alineat, fiecare din cele două informații din text.

La punctul 6 trebuie să argumentați ceva. Sugerez să scrieți minimum o jumătate de pagină în care să prezentați ce vi se cere și să utilizați obligatoriu conectorii care exprimă cauzalitatea (deoarece, pentru că etc.) și concluzia (așadar, astfel, prin urmare).

Subiectul III

Când ajungeți la eseu, ar trebui să mai aveți aproximativ 70 de minute. Minimum 20 de minute ar trebui să alocați pentru a concepe schema eseului, pe ciornă. Practic, copiați cerințele eseului pe ciornă și lăsați câteva rânduri libere între ele, apoi încercați să le rezolvați cât mai schematic. Trebuie răspuns la obiect, clar, apoi detaliat. Trebuie să țineți cont de faptul că la un subpunct al eseului vi se cere să prezentați ceva. Doar acolo ar trebui să scrieți mai pe larg.

Din cele 30 de puncte alocate, 6 sunt pentru ordonarea și exprimarea ideilor menționate. Așadar, facem introducere, apoi, în cuprins, detaliem schema și, la final, scriem și o concluzie de câteva rânduri. Nu vă recomand să depășiți două pagini și jumătate, pentru a putea lua astfel punctaj maxim.

Succes!”, încheie profesorul, potrivit Edupedu.