Avocatul Poporului acuză Ministerul Educației de discriminare: „încurajează abandonul școlar”

Sursa foto: Dreamstime.com

Organizarea examenului de amiterea separată la colegii, propusă de Ministerul Educației discriminează copiii din familiile fără posibilități financiare. Este punctul de vedere al Avocatului Poporului pe care l-a exprimat într-un document ce conține observații și recomandări pe marginea proiectului de lege a învățământului preuniversitar. Astfel, atrage atenția Avocatul Poporului, este încurajat abandonul școlar și sunt create avantaje elevilor din familii care le pot plăti meditații.

Avocatul Poporului solicită „reanalizarea” articolului care prevede admiterea separată la colegii, conform documentului cu observații pentru Ministerul Educației. Mai mult recomandă elaborarea unui cadru de reglementare prin care să fie prevenite eventualele fapte de corupție în elaborarea subiectelor și organizarea examenului. Instituția condusă de Renate Weber subliniază că prevederea „discriminează copiii din familiile fără posibilități financiare, încurajează abandonul școlar” și „creează avantaje celor din familii care pot asigura meditații copiilor”.

„Apreciem că admiterea în învăţământul liceal, în cadrul colegiilor naționale, favorizează menţinerea inechităţilor din educaţie și încurajează abandonul școlar, cadrul juridic fiind impredictibil și creează avantaje elevilor din familiile care pot asigura meditaţii copiilor, discriminând astfel copiii din familile fără posibilități financiare”, se arată în raportul emis de Avocatul Poporului.

Potrivit sursei citate, o astfel de situație ar împiedica accesul pe criterii de egalitate, a elevilor, la aceste instituții de învățământ. Totodată, se mai arată în document, ar dispărea transparența procesului de admitere, dat fiind că lucrările vor fi corectate în colegiul organizator, iar nu de corectori din alte școli.

Astfel, deşi nu sunt definite, colegiile naţionale dobândesc dreptul de a organiza propriile concursuri de admitere în clasa a IX-a (pentru maximum 90% din locurile din planul de şcolarizare). O astfel de situație ar împiedica accesul pe criterii de egalitate la colegiile naționale, ar disparea transparența admiterii, în ipoteza în care corectarea se va face în colegiul respectiv, nu de către corectori din alte județe și se vor încuraja meditațiile cu profesorii din colegiile respective”, se mai arată în raportul semnat de Renate Weber (foto).

Sursă: LCVA | Dreamstime.com

Avocatul Poporului cere reglementări pentru prevenirea corupției

Articolul prin care colegiile pot organiza examen de admitere pentru până la 90% din numărul de locuri din clasa a IX-a este extrem de controversată. Prevederea a fost criticată de mai multe instituții și de reprezentanți ai societății civile. În acest context, Avocatul Poporului atrage atenția că este nevoie de un cadrul de reglementare prin care să fie prevenite faptele de corupție.

„De asemenea, interdicţia implicării persoanelor «care au rude până la gradul al III-lea sau afini sau cadre didactice care desfăşoară meditaţii cu elevii care finalizează clasa a VIII-a la momentul derulării concursului» nu este însoţită de sancţiune.

De altfel, nu este prevăzut un cadru de prevenire a faptelor de corupţie în procesul de elaborare a subiectelor şi organizare efectivă a concursului de admitere. Propunem reanalizarea art. 74, tinându-se astfel cont de observațiile și propunerilor care vor veni pe marginea acestuia din partea instituțiilor, organizațiilor legal constituite, elevilor, profesorilor etc”, se mai arată în document.

Observațiile Avocatului Poporului.