Avion interceptat de Rusia, la Ziua Marinei Române

Un avion rusesc de vânătoare multirol Suhoi-27 Flanker a fost trimis să intercepteze aparatul în cauză, în timp ce marinarii români sărbătoreau cu fanfară.

În octombrie 2015, Moscova a afirmat că un avion de luptă Rafale francez a interceptat într-un mod considerat periculos avionul în care se afla Serghei Narîșkin, președintele Dumei de stat (camera inferioară a Parlamentului rus), spre Geneva.

Cu excepția faptului că nicio aeronavă a forțelor aeriene francize nu a putut fi incriminată în această acțiune.

Din simplul motiv că interceptarea în cauză a fost efectuată de un avion elvețian F/A-18 Hornet.

Faptul că un un om politic important, cum este Narîșkin, la fel și consilierii acestuia, nu cunosc diferența dintre un avion francez Rafale și un avion F/A-18 Hornet, cu însemnele Elveției, o cruce albă pe un fond roșu, ușor de recunoscut, poate fi în final admis.

Dar ce s-ar putea spune despre eroarea grosieră pe care tocmai a făcut-o recent ministerul rus al Apărării?

Care a indicat faptul că un avion de luptă Suhoi Flanker, un Su-27, a decolat în stare „de alertă” la 16 august pentru a identifica un avion care, evoluând în spațiul aerian internațional din Marea Neagră, se apropia de granița rusă.

Avionul Su-27 „s-a apropiat de acest avion de la o distanță sigură și l-a identificat ca fiind un avion de patrulare Atlantic al Marinei Italiene”, a declarat ministerul rus al Apărării, al cărui comunicat a fost preluat de mai multe agenții de presă și ziare rusești.

Problema este că marina italiană și-a retras din inventarul său cele 18 avioane de patrulare maritimă  Atlantic în septembrie 2017. Și asta după 45 de ani de serviciu (și 260.000 de ore de zbor).

De atunci, aceste aeronave au fost înlocuite parțial de modele P-72A (ATR-72A cu sistem de misiune ATOS, radar Selex ES Seaspray 7300, turela electro-optică Star Safire HD și system de război electronic Elettronica ELT800V2).

Cu toate acestea, performanțele acestora din urmă nu sunt la același nivel cu cel al Atlantic-ului, mai ales în ceea ce privește autonomia și capacitățile de război antisubmarin.

În orice caz, avionul Su-27 Flanker nu a putut, așadar, să intercepteze un aparat care nu mai este în serviciul forțelor italiene. Mai mult, în prezent, niciun avion Atlantic nu este operațional, cu excepția, poate, în Pakistan.

Pe de altă parte, Marina Franceză își pune în aplicare succesorul, Atlantic 2. De aici și confuzia rușilor.

O aeronavă de acest tip a fost trimisă recent de Marina Națională a Franței în România, ea luând parte și la ceremoniile organizate la 15 august pentru aniversarea a 160 de ani de la crearea Marinei Militare Române.

În plus, nu este imposibil ca această aeronavă să fi profitat de ocazie pentru a efectua unele misiuni în regiunea Mării Negre, așa cum s-a văzut deja în trecut.

De precizat că Marina Franceză trebuie să dispună de 18 avioane Atlantique 2 modernizate la standardul 6, adică avioane echipate cu un radar de antenă activ (Thales Searchmaster), un sistem IFF TSA2542, un subsistem de tratare acustică digitală de ultimă generație (STAN) și cu noua versiune a software-ului LOTI (Software Operațional Information Processing).

Proiectat pentru patrularea maritimă și războiul anti-nave, Atlantique 2 este angajat în mod regulat pentru misiunile de coordonare ale altor aeronave (SCAR-C, strike coordination and reconnaissance – coordinator) și de evaluare a atacurilor aeriene (Battle Damage Assessment).

Avionul este capabil să distrugă ținte terestre cu bombe cu ghidaj laser GBU-12.

 

Foto: Opex 360