La o lună de la finalizarea misiunii de poliție aeriană consolidată în România, Forțele Aeriene Italiene susțin acum cea de-a 60-a rotație a misiunii de poliție aeriană a NATO în regiunea baltică.
Patru avioane Aeronautica Militare (Forța Aeriană Italiană) F-2000A (după cum sunt clasificate în Italia Eurofighter Typhoon cu un singur loc) au fost dislocate baza aeriană tactică 22 din Malbork, Polonia, pentru a spori poliția aeriană consolidată a NATO în regiunea baltică. Este prima dată când avioanele italiene sunt dislocate acolo pentru o misiune a NATO și a opta oară când îndeplinesc sarcini de poliție aeriană în regiune, scrie The Aviationist.
Forțele aeriene italiene au finalizat recent misiunea eAPA-S (Enhanced Air Policing Area South) a NATO în România. Inițial planificată pentru patru luni, misiunea a durat șapte luni și a fost finalizată la 1 iulie 2022. Acest lucru s-a datorat răspunsului NATO la acțiunile rusești în Ucraina, care a dus și la dublarea numărului de aeronave italiene dislocate, ajungând în total la opt aeronave Typhoon.
„În aceste șapte luni, echipa noastră și avioanele Eurofighter italiene au realizat aproximativ 1.400 de ore de zbor, generând peste șapte sute de ieșiri, mai mult de jumătate dintre ele efectuate ca misiuni de patrulare aeriană de luptă eVA și aproximativ 50 de ridicărid e la sol de alertă”, a declarat colonelul Losengo, comandantul Task Force Air – România (TFA-R) “Black Storm” (Furtuna Neagră), despre realizările în sprijinul Alianței.
Pe 28 iulie, patru avioane F-2000A au sosit în Polonia pentru a înființa noua Task Force Air „White Eagle” în sprijinul celei de-a 60-a rotații a misiunii NATO de poliție aeriană baltică, începând la 1 august. Detașamentul italian va declara capacitatea operațională totală în acea zi, va începe să opereze imediat și va oferi o capacitate de alertă de reacție rapidă (QRA) pentru a proteja flancul de nord-est al NATO. Misiunea va dura până pe 30 noiembrie 2022.
Fiecare aripă Typhoon a ItAF a trimis un avion cu reacție în Polonia pentru acest detașament, iar aripa 4° Stormo va conduce TFA. Avioanele italiene vor spori efortul oferit de avioanele ungare Gripen, care conduc această rotație, de la Baza Aeriană Šiauliai, Lituania, și de avioanele germane Eurofighter care se pregătesc să fie dislocate la Baza Aeriană Ämari, Estonia.
„Misiunile de poliție aeriană din Marea Baltică și cele consolidate continuă să demonstreze natura colectivă a NATO ca alianță defensivă”, a declarat generalul locotenent Pascal Delerce, comandant adjunct al Comandamentului aerian aliat. „În timp ce Ungaria, Germania și Italia vor asigura cea de-a 60-a rotație a poliției aeriene în regiune, aliații au furnizat rapid mai multe active contribuind la noua noastră misiune Air Shielding, care va permite o creștere pe termen lung a poziției de apărare aeriană și antirachetă de-a lungul flancul estic, ca răspuns la schimbările situației de securitate”, a adăugat el.
Să nu uităm de sosirea forțelor aeriene americane F-22 Raptor, care se desfășoară la baza aeriană tactică 32 Łask, Polonia, exact pentru a sprijini misiunea de protecție aeriană a NATO. O duzină de aeronave au sosit la RAF Lakenheath, Marea Britanie, pe 26 și 27 iulie, de unde se vor muta în Polonia. De asemenea, participă la misiunea Air Shielding și avioanele F-35A americane desfășurate în prezent la Baza Aeriană Spangdahlem, Germania.
Misiunea pare a fi atât una complementară, cât și o intensificare a eforturilor deja puse în aplicare cu diferitele misiuni de poliție aeriană. Așa cum a menționat Comandamentul Aerian Aliat, „Misiunea de protecție aeriană a NATO integrează unitățile de apărare antiaeriană și antirachetă ale aliaților în sistemul integrat de apărare aeriană și antirachetă al NATO sub comanda și controlul NATO. Acesta va oferi un scut unitar de la Marea Baltică la Marea Neagră, asigurându-se că aliații NATO sunt mai capabili să securizeze și să protejeze teritoriul Alianței, populațiile și forțele de amenințările aeriene și cu rachete.” (Autor: Stefano D'Urso; traducere RADOR)