Autostrada Moldovei. Pași importanți în construcția celui mai așteptat drum

Autostrada Moldovei. Sursa foto: Facebook/ Sorin Grindeanu

Autostrada Moldovei, una dintre cele mai anticipate lucrări de infrastructură din România, a fost subiect de dezbatere pe agenda Guvernului, unde vor fi semnate documentele pentru finanțarea proiectului.

Guvernul urmează să aprobe contractul de finanțare pentru construcția Autostrăzii Moldovei, care va cuprinde un total de 319 kilometri, cu termen de finalizare până în 2025.

Autostrada Moldovei, pe agenda Guvernului

La debutul ședinței de guvern, Premierul Marcel Ciolacu a detaliat că se alocă o finanțare de 600 de milioane de euro pentru Autostrada Moldovei, iar suma de 550 de milioane de euro va fi destinată finalizării centurii de ocolire a orașului Gura Humorului.

O veste bună avem azi pentru Autostrada Moldovei: venim cu o finanțare de 600 de milioane de euro de la Banca Europeană de Investiții. Suma reprezintă jumătate din bugetul necesar construcției A7. Tot în regiunea Moldovei avem alt proiect rutier important, de peste 550 de milioane de euro – centura de ocolire a orașului Gura Humorului.

Este o lucrare care va debloca semnificativ traficul de pe un drum național extrem de circulat din zonă, cu impact economic major pentru transportul de marfă”, a anunțat Marcel Ciolacu, la începutul ședinței de Guvern.

Conform expunerii de motive a proiectului, obiectivul principal al acestuia este construcția unei autostrăzi cu o lungime totală de 319 km, cu un profil de 2x2 benzi de circulație, între localitățile Ploiești și Pașcani.

În vederea facilitării implementării, proiectul a fost împărțit în patru secțiuni distincte, după cum urmează: Ploiești - Buzău, cu o lungime de 63,25 km; Buzău - Focșani, cu o lungime de 82,44 km; Focșani - Bacău, cu o lungime de 95,9 km; Bacău - Pașcani, cu o lungime de 77,39 km.

„Se estimează că Proiectul se va finaliza în 2025, data finală de disponibilizare a împrumutului fiind de 48 de luni de la data semnării Contractului de finanţare. Conform prevederilor Contractului, împrumutul poate fi tras în maxim 20 tranşe, valoarea minimă a unei tranşe fiind de 30 milioane euro. Împrumutul acoperă până la 50% din costul total al Proiectului. Nu sunt eligibile cheltuielile cu TVA şi cele privind exproprierile”, potrivit proiectului.

Proiectul de lege propus pentru adoptare în Guvern, urmărește aprobarea Contractului de Finanțare - Autostrada Moldovei România - Cofinanțare asociată Mecanismului de Redresare și Reziliență B, încheiat între România și Banca Europeană de Investiții.

Acest contract a fost semnat la București la 1 februarie 2024 și la Luxemburg la 5 februarie 2024.

Ședință de guvern Sursă foto: Facebook

Progresele făcute pe A7 până acum

Implementarea proiectului va contribui la atingerea principalelor obiective stabilite în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), în special reforma R1 - Transport Sustenabil, Decarbonizare și Siguranță Rutieră, și investiția I3 - Dezvoltarea Infrastructurii Rutiere Sustenabile pe rețeaua TEN-T, incluzând taxarea rutieră, gestionarea traficului și asigurarea siguranței rutiere.

Pe Lotul 2, Mizil-Pietroasele, de pe Autostrada Moldovei #A7 (Ploiești-Buzău), ritmul lucrărilor a cunoscut o îmbunătățire semnificativă. Asociația de constructori desfășoară lucrări pe întregul traseu, după cum urmează:

  • se lucrează la toate cele 20 structuri aferente acestui lot;
  • a fost finalizată forarea, armarea și turnarea tuturor celor 480 piloți aferenți structurilor;
  • s-au montat 72 grinzi din totalul de 162 grinzi;
  • au fost finalizate toate structurile inferioare (până la nivelul cuzineților) aferente podurilor și pasajelor;
  • au fost executate toate cele 14 podețe, inclusiv hidroizolația acestora;
  • de la km 20+000, inclusiv nodul rutier de la Baba Ana, până la km 26+500, este turnat primul strat de asfalt;
  • de la km 26+500 până la km 29+500, este turnat primul strat de asfalt pe partea stângă a autostrăzii și se continuă așternerea acestuia și pe partea dreaptă;
  • de la km 30+000 până la km 33+750, este finalizat stratul de balast stabilizat;
  • de la km 48+000 la km 49+350, s-a realizat stratul de formă;
  • pentru tronsonul cuprins între km 33+750 și km 49+350 s-a executat sectorul experimental balast stabilizat cu ciment „în situ” și de săptămâna viitoare se va începe așternerea balastului stabilizat cu ciment. Așternerea primelor straturi de asfalt pe acest tronson de 15 km va începe la mijlocul lunii aprilie;
  • au fost finalizate straturile de drenaj pe toată lungimea traseului autostrăzii;
  • au fost montați stâlpii de iluminat între km 20+000 și km 30+000.

Autostrada Moldovei. Sursa foto: Wikipedia

Autostrada Moldovei, prima pe care se lucrează integral

Acesta este încă un sector al autostrăzii A7 unde lucrările au avut perioade de pauză în anumite zone, dar pe care recent s-a accelerat ritmul pentru a finaliza proiectul în cursul acestui an.

Autostrada Moldovei este primul drum din România pe care se lucrează în totalitate, cuprinzând toți cei 320 de kilometri, împărțiți în 13 loturi distincte.

La finalizare, aceasta va conecta Moldova cu Muntenia și este inclusă în „Programul Investițional 2021-2030 pentru dezvoltarea infrastructurii de transport din România, elaborat și aprobat de guvernul liberal în perioada 2020-2021”, conform declarațiilor lui Irinel Ionel Scrioșteanu.