Bartolomeu I, Patriarhul Ecumenic al Constantinopolului, este considerat ca „primul între egalii săi” (primus inter pares) în raport cu ceilalţi patriarhi ai bisericilor ortodoxe, dar relaţiile sale cu Biserica Ortodoxă Rusă sunt dificile, în special din cauza problemelor de jurisdicţie. Patriarhul Kiril al Moscovei şi al Întregii Rusii, care este un aliat al lui Vladimir Putin, este decis să împiedice acordarea statutului de biserică autocefală Patriarhiei Kievului (Biserica Ortodoxă din Ucraina).
Biserica Ortodoxă Rusă l-a acuzat pe Patriarhul Ecumenic Bartolomeu I al Constantinopolului că a trimis reprezentanţi în Ucraina fără să fi informat în prealabil Patriarhia Moscovei, într-un moment în care cele două Biserici sunt angajate în negocieri asupra viitorului religios al acestei ţări. Potrivit Agerpres, care citează AFP, purtătorul de cuvânt al Bisericii Ortodoxe Ruse, Vladimir Legoida, a apreciat, pe aplicaţia de mesagerie rusă Telegram, că este „nici mai mult decât o invazie brutală fără precedent a teritoriului canonic al Patriarhiei Moscovei”.
Acordarea autocefaliei Bisericii Ortodoxe din Ucraina
„Asemenea acţiuni nu pot rămâne fără răspuns”, a avertizat purtătorul de cuvânt, subliniind că Patriarhia Ecumenică de Constantinopol nu a informat Moscova despre această iniţiativă. Avertismentul a fost făcut la o săptămână după întâlnirea, la sfârşitul lui august, la Istanbul, dintre Patriarhul Bartolomeu I şi Patriarhul Kiril al Moscovei şi al Întregii Rusii, consacrată situaţiei ortodocşilor din Ucraina.
Creştinii ortodocşi din Ucraina sunt divizaţi între o parte care ţine de biserica subordonată Patriarhiei Moscovei şi cealaltă parte, fidelă autoproclamatei Patriarhii a Kievului (Biserica Ortodoxă din Ucraina). Patriarhia Kievului s-a proclamat astfel după independenţa ţării în 1992 şi nu este recunoscută în prezent de nicio Biserică Ortodoxă din lume.
În primăvară, ea a făcut apel la Patriarhia Ecumenică de Constantinopol pentru a obţine această recunoaştere căreia Moscova i se opune. Biserica Ortodoxă Ucraineană, fidelă Patriarhiei Moscovei, s-a alăturat criticilor formulate de Vladimir Legoida. „Responsabilitatea consecinţelor negative ale acestei iniţiative aparţine Patriarhiei de Constantinopol”, a avertizat ea pe site-ul său.
Anterior, Patriarhia de Constantinopol anunţase că a trimis doi episcopi „pentru a pregăti acordarea autocefaliei Bisericii Ortodoxe din Ucraina”. Autorităţile ucrainene şi-au exprimat satisfacţia după întâlnirea dintre Bartolomeu I şi Kiril, considerând-o un succes, diplomaţia de la Kiev apreciind-o ca „istorică”.
Apel la vindecarea problemei bisericeşti
La începutul lunii iulie, Patriarhul Ecumenic Bartolomeu I îşi exprima interesul Patriarhiei Constantinopolului pentru vindecarea problemei bisericești din Ucraina, scrie Basilica.ro. Sfiinţia Sa vorbea atunci de restaurarea unității trupului eclezial divizat din această țară într-un discurs ținut în Sala Tronului. Sanctitatea Sa reamintea celor prezenți că Biserica Ortodoxă a Constantinopolului depune eforturi pentru rezolvarea definitivă a problemelor ecleziastice din Ucraina. „În calitate de Biserică Mamă, este logic să dorim restaurarea unității trupului eclezial divizat din Ucraina, un popor credincios de zeci de milioane, botezați și luminați prin purtarea directă de grijă și activitatea misionară a Tronului Ecumenic.”
Problemă de securitate naţională
Preşedintele Ucrainei, Petro Poroşenko, s-a pronunţat, în luna iulie, în timpul celebrării celei de-a 1030-a aniversări a creştinării Rusiei Kievene, precursoare a actualului stat ucrainean şi al celui rus - în favoarea accelerării separării bisericii ucrainene de Patriarhia Moscovei prin crearea unei biserici ortodoxe ucrainene independente. „Eu garantez că autorităţile nu se vor amesteca în problemele ecleziastice interne, dar vreau, de asemenea, să precizez clar că nu vom permite nici altora să facă aceasta”, a afirmat Poroşenko, referindu-se la Rusia. Potrivit preşedintelui Poroşenko, asigurarea independenţei Bisericii Ortodoxe din Ucraina este o problemă de securitate naţională şi de geopolitică mondială.
Bartolomeu I pare decis
Subiectul autocefaliei Bisericii Ortodoxe din Ucraina a fost discutat la Istanbul, de Patriarhul Ecumenic Bartolomeu I şi Kiril al Moscovei. Potrivit informațiilor publicate de ziarul Libertatea Cuvântului de la Cernăuţi, Patriarhul Kiril ar fi propus dezbaterea autocefaliei în cadrul unei conferințe științifice, pentru a fi dezbătute și cunoscute temeiurile și textele în cauză. Patriarhul Ecumenic Bartolomeu, deși a ascultat cu atenție argumentele PF Kiril, i-ar fi transmis acestuia că decizia asupra autocefaliei ar fi deja luată și că este una pozitivă, scrie şi agenţia de presă ucraineană Unian.
Biserica Ortodoxă Sârbă, de partea lui Kiril al Moscovei
„Amestecului în problemele bisericii ucrainene”, precum și în Macedonia și Muntenegru, reprezintă o problemă pentru Patriarhul Irineu al Bisericii Ortodoxe Sârbe (BOS), motiv pentru care a ţinut să-l avertizeze pe Patriarhul Ecumenic Bartolomeu I. Într-o scrisoare către Bartolomeu I, Irineu susține că numai Biserica Ortodoxă Rusă are drept canonic și istoric la organizarea bisericească în Ucraina.
Patriarhul Irineu al Bisericii Ortodoxe Sârbe
De asemenea, potrivit Karadeniz Press, motivul pentru trimiterea acestei scrisori este „grija Bisericii Ortodoxe Sârbe față de unitatea Bisericii Ortodoxe”, după intervenția Patriarhiei Ecumenice în Ucraina, cu posibilitatea acordării Tomosului privind autocefalia către biserica locală. BOS: „Erezia etnofiletismului”, un mare rău al Ortodoxiei moderne Potrivit Patriarhului Irineu al Bisericii Ortodoxe Sârbe, Patriarhia Ecumenică de la Constantinopol, intervenind în treburile Bisericii din Ucraina „împotriva voinței Bisericii Ortodoxe Ruse“, introduce noi parametri și o „activitate distructivă“ în Ortodoxie – și afirmă că există planuri similare pentru „Biserica Ortodoxă Macedoneană”.
Despre autocefalia Bisericii din Ucraina, patriarhul sârb spune că este „foarte riscantă, chiar catastrofală“ pentru unitatea Sfintei Ortodoxii, iar Biserica Ortodoxă din Ucraina cu Patriarhia la Kiev o cataloghează drept „schismatică”. În Ucraina, Muntenegru și Republica Macedonia există ample conflicte pentru controlul bisericilor ortodoxe locale, care se bucură de o importantă influență pe sce