Legea privind RCA, adoptată tacit de Senat și prin care s-ar pune la cale un lanț de țepe pentru șoferii români, provoacă un imens scandal.
Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR) a reacționat în urma comunicatului Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), potrivit căruia intenţia Parlamentului este de a modifica legea RCA, astfel încât păgubitul sa primească direct o sumă de bani calculată de către asigurator, în caz de daună, fără ca păgubitul să cunoască valoarea reală a costului de reparaţie a autovehiculului său avariat".
Modificarea legii aplicabile asigurărilor RCA nu va schimba principiul de bază al asigurării - acela de a acoperi 100% pagubele survenite în urma accidentelor auto, contrar informaţiilor vehiculate în spaţiul public, susţin reprezentanţii Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR).
Reprezentanţii UNSAR subliniază că, potrivit legii, "toate companiile de asigurări din România vor continua să acopere integral daunele, conform constatărilor şi procedurilor legale în vigoare".
"Industria de asigurări nu vizează schimbarea legislaţiei în sensul unei acoperiri parţiale a daunelor de către asigurători. Societăţile de asigurări din România urmăresc să ofere produse şi servicii care răspund nevoilor clienţilor, iar poliţele RCA reprezintă o componentă importantă a pieţei locale.
UNSAR şi BAAR nu au susţinut şi nu vor susţine nicio modificare legislativă prin care asiguraţii să fie obligaţi să acopere o parte a daunelor rezultate din accidente, atunci când riscurile sunt acoperite de poliţe RCA valide.", se menţionează în comunicatul UNSAR
Alertă! Milioane de șoferi vor fi afectați. Valoarea RCA explodează
Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) revine cu precizări în ceea ce privește tarifele RCA. Valoarea RCA ar putea ajunge la 400 de euro.
Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) revine cu precizări: în timp ce Franța anunță un plan de salvare de 8 miliarde de euro pentru industria auto, multinaționalele din asigurări care operează în România lansează propuneri care, dacă vor fi adoptate de Parlamentul României, vor crea o gaură de sute de milioane de euro la bugetul de stat și o pagubă de peste 500 de milioane de euro industriei auto din România.
Pe de o parte, asiguratorii solicită liberalizarea prețul RCA, astfel incat, prețul RCA să poată crește după pofta asiguratorului, fără niciun fel de regulă și fără ca veșnic neputincioasa Autoritate de Supraveghere Financiară să mai poată schița vreun gest împotriva valului de creștere a tarifului RCA care va urma treptat, în următorii 5 ani.
Este foarte proabil ca în cazul adoptării de către Parlamentul României a propunerilor UNSAR, prețul mediu al poliței RCA să ajungă în următorii ani la nivelul prețului din țările vest europene, respectiv, la aproximativ 400 de euro/RCA.
Pe de alta parte, asiguratorii vor reducerea costurilor de despăgubire, după propria lor evaluare, fără a ține cont de costurile reale de reparație. Valoarea costurilor de despăgubire după propria lor evaluare este, de fapt, binecunoscuta “regie proprie” – generatoarea de evaziune fiscală și activități neautorizate de reparație.
Din costurile reale de reparație se vor scădea următoarele:
– valoarea TVA și impozitului pe profit aferente serviciilor de reparație, a pieselor de schimb și a materialelor de vopsitorie. Atenție, Ministerul Finanțelor!
– costul unei reparații de calitate, prin nerespectarea soluțiilor tehnice de reparație. Unele piese se înlocuiesc tehnologic, dar asiguratorii le vor reparate pentru că în România e mai ieftin să repari decât să înlocuiești o piesă. Atenție, Registrul Auto Român!
– Costul unei piese de calitate. Piesele de schimb să fie cât mai ieftine și, implicit, de proastă calitate. De aici pot deriva accidente rutiere!
– Costul unor materialele de vopsitorie de calitate. Aceste costuri de reparație, calculate după evaluarea asiguratorilor, înseamnă:
– Pentru păgubitul RCA, nevinovat de producerea accidentului, un cost redus cu 65-70% față de cel real.
– Pentru asiguratorii din România o economie de peste 500 milioane de euro/an.
– Pentru bugetul de stat o scădere a taxelor (TVA, impozit pe profit, impozitele pe veniturile locurilor de muncă desființate, alocarea de fonduri pentru șomajul personalului care și-a pierdut locul de muncă, alte taxe achitate de către service: costuri anuale cu autorizarea RAR, taxe de mediu, taxe de scolarizare a personalului angajat, ISCIR -izarea periodică a utilajelor, etc), de aproximativ 300 milioane de euro/an.
– Pentru industria de reparații auto înseamnă falimentul industriei și dezvoltarea atelierelor clandestine de reparații auto de tipul celor “de la colț de stradă