Atașatul comercial al SUA la București: ”Nu aș spune că România are probleme cu Bechtel”

Atașatul comercial al SUA la București: ”Nu aș spune că România are probleme cu Bechtel”

Atașatul comercial al Statelor unite la București, Keith Kirkham, a vorbit pentru ”Evenimentul Zilei” despre scăderea investițiilor americane în România și despre importanța infrastructurii în atragerea investitorilor.

”Investițiile în întreaga Europă Centrală și de Est au scăzut din cauza crizei economice. Nu a fost doar o problemă a României, ci o problemă globală. Investitorii americani vor un mediu de afaceri bun care să le asigure recuperarea investițiilor. România este încă atractivă datorită calității sale de stat membru al Uniunii Europene și a poziției geografice strategice în regiune, nu doar pentru Europa ci și pentru alte piețe, din est și sud-est”, a declarat oficialul american fără a se referi la cifre exacte. Potrivit acestuia, înainte de a lua o decizie privind unde să-și plaseze banii, investitorii se uită la câteva aspecte cheie: mediul legislativ, transparența cu care sunt adoptate legi și reglementări, infrastructura și predictibilitatea.

Atașatul comercial al SUA la București a refuzat să comenteze impasul în care se află relația dintre autoritățile române și compania americană Bechtel. ”Nu aș spune că România are probleme cu Bechtel. Din câte știu eu construiesc o autostradă foarte bună”, a declarat acesta pentru EvZ.

”Unul dintre cele mai importante aspecte din perspectiva investitorilor este acela de a beneficia de o infrastructură adecvată, iar România, sincer, mai are de lucrat la acest capitol. Dacă România va reuși să termine proiectele de infrastructură acest lucru va atrage investitori. În lipsa unei infrastructuri dezvoltate, investitorii se vor orienta pe alte piețe”, a adăugat acesta în urma precizării făcute de EvZ privind costul și durata prea mare a contractului încheiat cu americanii de la Bechtel privind construcția Autostrăzii Transilvania.

”Există o competiție între state pentru atragerea investitorilor. Dacă nu poți asigura esențialul: un cadrul legislativ, predictibilitate, transparență și infrastructură, atunci acei bani se vor duce în altă parte”, a mai spus oficialul american.

Ce ar trebui să facă autoritățile de la București pentru a crește atractivitatea României în ochii investitorilor? Keith Kirkham enumeră câteva aspecte esențiale, printre care se numără și o mai mare atenție la implicațiile economice ale legilor adoptate și o infrastructură adecvată.

Un kilometru al autostrăzii Bechtel costă 16 milioane de euro

Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) și compania americană Bechtel, constructorul Autostrăzii Transilvania, se află în această perioadă în plin proces de negociere, după ce șefa de la CNADNR, Daniela Drăghia, a declarat la începutul lunii iunie că vrea să le ceară americanilor reducerea costurilor cu circa 35% în limita standardelor de cost impuse de Ministerul Transporturilor.

"Nu am solicitat Bechtel rezilierea contractului, ci reeşalonarea datoriilor şi reducerea preţului de construcţie în standardele de cost impuse de minister", a spus Drăghia.

La data de 31 mai, CNADNR avea de achitat către Bechtel  486,4 milioane de lei.

Până acum americanii de la Bechtel au terminat doar puțin peste 50 de kilometri din cei 415 km ai Autostrăzii Transilvania. Anca Boagiu, ministrul Transporturilor și Infrastructurii, declara recent, într-un interviu pentru Capital că doar 26% din lucrare a fost atacată, din care în operare 12,5%, iar cheltuielile se ridică deja la 1,2 miliarde de euro. În 2003, la semnarea contractului cu americanii, costurile au fost estimate la 2,2 miliarde de euro.

Citiți aici interviul integral cu ministrul Transporturilor pe tema Bechtel.

Ne puteți urmări și pe Google News