Invazia Ucrainei de către Rusia este „prima bătălie în care armele tradiționale și cibernetice au fost folosite cot la cot”, relatează New York Times. Dar cea mai mare surpriză este că „multe dintre atacuri au fost zădărnicite, sau a existat suficientă redundanță în rețelele ucrainene încât eforturile au făcut puține prejudicii, mai mult de două treimi dintre ele au eșuat, reluând performanța slabă pe câmpul de luptă."
Președintele Microsoft, Brad Smith, spune că rezultatul final este că tentativele de atac cibernetic din Rusia sunt subraportate, potrivit Times. Un studiu publicat de Microsoft Wednesday a indicat că Ucraina era pregătită să evite atacurile cibernetice, după ce le-a suportat mulți ani. Acest lucru a fost cel puțin parțial din cauza unui sistem bine stabilit de avertismente din partea companiilor din sectorul privat, inclusiv Microsoft și Google, și a unor pregătiri care au inclus mutarea multor sisteme ale Ucrainei pe servere din afara Ucrainei.
Atacurile cibernetice ale Rusiei
În multe cazuri, Rusia și-a coordonat utilizarea armelor cibernetice cu atacuri convenționale, inclusiv distrugerea rețelei de calculatoare a unei centrale nucleare înainte de a trece cu trupele sale pentru a o prelua, a spus Smith. Oficialii Microsoft au refuzat să identifice la ce fabrică se referea Smith.
În timp ce o mare parte din activitatea cibernetică a Rusiei s-a concentrat pe Ucraina, Microsoft a detectat 128 de intruziuni în rețea în 42 de țări. Din cele 29 la sută dintre atacurile rusești care au pătruns cu succes în rețea, a concluzionat Microsoft, doar un sfert dintre acestea au dus la furtul de date. În afara Ucrainei, Rusia și-a concentrat atacurile asupra Statelor Unite, Poloniei și a doi aspiranți membri ai NATO, Suediei și Finlandei.
Dar Microsoft, alte companii de tehnologie și oficiali guvernamentali au spus că Rusia a combinat aceste încercări de infiltrare cu un efort amplu de a oferi propagandă în întreaga lume. Microsoft a urmărit creșterea consumului de propagandă rusă în Statele Unite în primele săptămâni ale anului. A atins un vârf de 82 la sută chiar înainte de invazia Ucrainei din 24 februarie, cu 60 de milioane până la 80 de milioane de vizualizări.
Această cifră, a spus Microsoft, a rivalizat cu vizualizările de pagini de pe cele mai mari site-uri media tradiționale din Statele Unite. Un exemplu pe care l-a citat Smith a fost cel al propagandei din interiorul Rusiei care își împinge cetățenii să se vaccineze, în timp ce mesajele sale în limba engleză răspândesc conținut anti-vaccin.
Susținerea oferită Ucrainei
Microsoft a urmărit creșterea propagandei rusești în Canada în săptămânile înainte ca un convoi care protestează împotriva vaccinurilor să încerce să închidă Ottawa și cel din Noua Zeelandă înainte de protestele de acolo împotriva măsurilor de sănătate publică menite să lupte împotriva pandemiei.
Rușii au „sabotat cu succes o rețea de comunicații prin satelit numită Viasat în primele zile ale războiului”. Dar Ucraina, lucrând cu companii de tehnologie private, informații occidentale și propriul expert, a reparat rapid majoritatea daunelor. „Parteneriatele strânse care au apărut între companiile de tehnologie din SUA și agențiile occidentale de securitate cibernetică este una dintre poveștile nespuse ale războiului.”
„Răspunsurile cibernetice trebuie să se bazeze pe o mai mare colaborare publică și privată”, argumentează Brad Smith, președintele Microsoft, într-un nou studiu. Un oficial cibernetic de la Casa Albă explică noua abordare de cooperare astfel: „Acolo unde companiile văd atacuri distructive, asta a determinat parteneriate cu comunitatea de informații și alte agenții guvernamentale pentru a vedea cum putem partaja cel mai bine informații pentru a proteja infrastructura din întreaga lume”.
Experții US Cyber Command au mers în Ucraina cu luni înainte de începerea războiului, potrivit comandantului acesteia, generalul Paul Nakasone. Microsoft și Google s-au implicat chiar mai devreme. Microsoft a început să monitorizeze atacurile rusești împotriva rețelelor militare ucrainene la începutul anului 2021 și, în restul anului trecut, a observat atacuri din ce în ce mai agresive de către șase atacatori diferiți legați de cele trei servicii de informații ale Rusiei, GRU, SVR și FSB, potrivit unui raport Microsoft. Microsoft a cheltuit un total de 239 de milioane de dolari pentru asistență financiară și tehnică pentru Ucraina, a declarat un oficial al companiei, potrivit SlashDot.