F-35, cel mai scump avion militar din istorie, se dovedește o permanentă sursă de defecte care-i afectează capacitățile de luptă.
Potrivit ultimei evaluări a Pentagonului, dezvăluită de Bloomberg, avionul de vânătoare american F-35 este incapabil să vizeze corect țintele. Un rateu care se adaugă celor 428 de miliarde de dolari cheltuiți până acum pe programul F-35.
Potrivit autorilor raportului, tunul de calibrul 25 mm instalat pe F-35 are o precizie „inacceptabilă” pentru a lovi ținte aflate la sol. Arma este montată în interiorul avionului iar testele au arătat că este prost aliniată, scrie Le Point.
În plus, este instalat într-o carcasă care „se fisurează” în timp, potrivit biroului de testare al Pentagonului.
Programul F-35 urmează să depășească 1000 de miliarde de dolari până la încheierea lui din cauza multiplelor modificări tehnice și de software.
Suficient pentru a irita la cel mai înalt nivel autoritățile americane, în frunte cu președintele Donald Trump, care a declarat că „programul F-35 și costul acestuia sunt scăpate de sub control”.
În total, au fost detectate nu mai puțin de 873 defecțiuni ale software-ului. O cifră în scădere ușoară comparativ cu 2018, când au fost descoperite 917.
De asemenea, încă nu au fost soluționate defectele de securitate cibernetică expuse într-un raport anterior.
Forțele Aeriene ale SUA continuă totuși să-și apere aeronava și dau asigurări că F-35 este avionul cel mai în măsură să îndeplinească orice misiune.
În pofida acestor alerte, carnetul de comandă pentru F-35 este plin. În Statele Unite, Pentagonul a adăugat 11 F-25 în 2016 și 2017 pe lista sa, 20 în 2018, 15 în 2019 și alte 20 pentru 2020.
În străinătate, F-35 este la fel de dorit. Japonia este cel mai mare cumpărător, urmată de Australia și Marea Britanie.
Polonia și Singapore s-au alăturat recent, cu comenzi importante, „clubului” F-35.
Până în septembrie, 490 de F-35 deja livrate vor necesita lucrări de modernizare pentru a le asigura funcționarea optimă.
Pe de altă parte, evaluarea anuală supervizată de directorul pentru teste operaționale și evaluare din cadrul Pentagonului, Robert Behler, nu dezvăluie niciun fel de defecțiuni majore privind capacitățile de zbor ale aeronavei.
Dar semnalează o listă lungă de probleme care ar trebui rezolvate, 13 dintre acestea fiind descrise ca elemente din categoria 1 adică „de reparat”, care afectează siguranța sau capacitatea de luptă a avionului.