Asociația de proprietari poate monta sisteme de supravehgere video numai în anumite condiții. Odată montate camerele video, ascoiația prelucrează date care au caracter personal, prin urmare trebuie să respecte normele GDPR.
videoÎn ce condiții poate asociația de proprietari să monteze camere de filmat în scara blocului? O întrebare al cărui răspuns pare simplu la prima vedere, dar nu este. Normele de protecție a datelor cu caracater personal se aplică și în acest caz. Amenzile pentru agenții care nu respectă condițiile GDPR nu sunt deloc mici.
Reguli de respectat pentru asociația de proprietari
Asociația de proprietari trebuie să îndeplinească o serie de condiții pentru a putea monta camere de supraveghere în scările de bloc. Nu este nevoie doar de acordul locatarilor. De exemplu, numele de familie, domiciliul adresei, chiar și datele înscrise în listele de plată afișate la avizier sunt considerate date cu caracter personal.
Cu alte cuvinte, asociația de proprietari care montează într-un final camere video în scara blocului devine un agent care operează date personale. Montarea și utilizarea camerelor de spraveghere trebuie justificată corespunzător și proporțional cu scopul urmărit.
Să presupunem că asociația de proprietari și-a propus să crească siguranța locatarilor. Primul pas constă în ”justificarea interesului legitim”. Adică, asociația trebuie să formuleze un document prin care să justifice necesitatea și eficiența unui astfel de sistem de supraveghere.
Când se pot monta camere de supraveghere în scara blocului
Cazurile de tâlhării din scara blocului, furturi și așa mai departe reprezintă câteva criterii folosite în justificarea interesului legitim. Doar că, toate aceste aspecte trebuie incluse într-un document și ulterior prezentat în fața aduunării a asociației de proprietari/locatari.
„O astfel de prelucrare a datelor în interes legitim ce poate fi stabilită de către asociația de proprietari este cea efectuată prin intermediul unui sistem de supraveghere video pentru asigurarea pazei şi protecției persoanelor, bunurilor și valorilor, a imobilelor și a instalațiilor de utilitate publică, precum și a împrejmuirilor afectate acestora, dar și în zona de acces în imobil sau lifturi.
Argumentele privind justificarea interesului legitim trebuie să se regăsească într-o documentație la nivelul asociației de proprietari și, ulterior, hotărârea de a instala un astfel de sistem trebuie adoptată în cadrul adunării generale a asociaţiei de proprietari, potrivit Legii nr. 196/2018”, informează ANSPDCP în ghid.
Obligații pentru asociația de proprietari
Trebuie menționat că filmările și înregistrările audio vor putea fi utilizate ulterior, doar în anumite condiții și de către o persoană desemnată. Asociația de proprietari are obligația de a crea un cadru de securitate pentru împiedica scurgerea datelor cu caracter personal.
„Este necesară stabilirea unui număr limitat de persoane care au acces la imagini. Totodată, persoanele care au acces la imagini nu le pot prelucra decât la cererea operatorului și în scopul pentru care datele au fost inițial colectate.
Persoana/persoanele care are/au acces la imagini ar trebui să le poată vizualiza doar în situația producerii unui incident care are legătură cu scopul declarat al prelucrării, și nu în mod continuu/frecvent și/sau în timp real”, mai arată legislația.
De asemenea, asociația nu poate monta sisteme de suprachegere video dacă nu are consimțământul fiecărui locatar în parte. Proprietarii apartamentelor trebuie să fie înștiințați în ce zone și etaje vor fi montate camerele de supraveghere. Separat de acest aspect, asociația va avea obligația de a lipi afișe prin care să avertizeze că respectiva scară de bloc este supravegheată video.
Cât timp pot fi stocate filmările
În plus imaginile nu pot fi păstrate mai mult de 30 de zile. Excepția o reprezină doar „situațiile temeinic justificate în care s-au produs evenimente ce necesită stocarea doar a imaginilor relevante pe o perioadă mai mare de timp necesară îndeplinirii scopurilor respective (de ex. până la soluționarea definitivă a unei cauze penale de către organele judiciare)”, mai precizează ANSPDCP.
Totodată, întregistrarea audio a locatarilor este interzisă. Se consideră a fi un amestec inutil în viața privată a cetățenilor.