Activitatea pe plan internațional a principalilor jucători mondiali în ceea ce privește Asia Centrală s-a intensificat semnificativ în ultima vreme. În această situație dificilă, țările din regiune încearcă să-și găsească propriul drum, construind relații atât cu vecinii de departe, cât și din imediata apropiere.
Asia Centrală caută soluții de apărare
Conștientizarea faptului că îndepărtarea completă de Rusia poate duce la pierderea pieței principale și agravarea situației politico-militare face ca astfel de măsuri să fie nerealiste.
În același timp se întreprind pași pentru slăbirea treptată a rolului Moscovei în regiune. Între altele, sunt căutate modalități logistice alternative pentru ca țările din regiune să ajungă pe piețele occidentale prin intermediul porturilor iraniene sudice, prin Transcaucazia și Orientul Mijlociu. În lumina acestor evenimente, președintele Kazahstanului, Kasîm-Jomart Tokaev, a lansat inițiativa creării unei alianțe de apărare a țărilor din Asia Centrală.
Președintele Kazahstanului, Kasîm-Jomart Tokaev, este de părere că statele din Asia Centrală trebuie să fie unite în politica de apărare. „Pe fondul menținerii unei situații politico-militare dificile în perimetrul Asiei Centrale, a apărut necesitatea cooperării în domeniul politicii de apărare și de securitate. Crearea unei arhitecturi regionale de securitate devine de o deosebită actualitate, inclusiv prin intermediul elaborării unui catalog de riscuri în materie de securitate pentru Asia Centrală și de măsuri de prevenire a acestora”, arată președintele Tokaev în articolul „Renașterea Asiei Centrale”, publicat în ziarul „Kazahstanskaya pravda” (Adevărul din Kazahstan) înaintea vizitei efectuate la Astana de președintele Uzbekistanului, Șavkat Mirziioev.
Țările din Asia Centrală, nepregătite pentru o alianță militară
Vizita președintelui uzbec are loc înaintea a două summit-uri: întâlnirea consultativă a șefilor statelor din Asia Centrală, care va avea loc pe 9 august, și întâlnirea în cadrul formatului „5+1”(„Asia Centrală - Japonia”).
După părerea directorului Centrului pentru inițiative de cercetare „Man’o”, Bahtiyor Ergașev, propunerea lui Tokaev constituie, mai degrabă, o reacție la agravarea situației globale și la intensificarea confruntării dintre puterile mondiale. Asia Centrală a devenit una dintre regiunile-cheie în care se intersectează interesele Rusiei, Statelor Unite, Chinei, Uniunii Europene, Turciei și ale altor state.
Expertul este de părere că, în ciuda pericolelor tot mai mari pentru Asia Centrală, țările din regiune nu sunt pregătite pentru constituirea unei alianțe de apărare. În regiune rămân nerezolvate și la ora actuală multe probleme, între care probleme de frontieră și vamale. Divergențe există, de asemenea, chiar și în ceea ce privește organizații ca Organizația Tratatului de Securitate Colectivă (ODKB), Uniunea Economică Eurasiatică (UEE) și Organizația Statelor Turcice (OST). Nu toate țările din regiune împărtășesc pozițiile acestor asociații de integrare.
Ar trebui mai întâi să colaboreze economic și politic
„De exemplu, în ciuda inițiativelor care apar periodic în ceea ce privește constituirea unor forțe armate unite în cadrul OTS, aceste proiecte nu s-au realizat cu succes. În această privință am serioase îndoieli că ideea unei alianțe de apărare în Asia Centrală se va materializa în viitorul apropiat”, este de părere Ergașev.
La început țările din regiune trebuie să se concentreze pe creșterea nivelului de interacțiune economică și parteneriat. „Nu am ajuns deocamdată la niște formate de integrare serioase și ne confruntăm cu o multitudine de probleme și de pretenții reciproce, inclusiv în domeniul economic, energie, resursele de apă și transport.
Fără soluționarea acestor probleme va fi foarte greu să vorbim despre crearea altor formate de colaborare, inclusiv și în ceea ce privește crearea unei alianțe de apărare”, consideră expertul.
Asia Centrală acordă o atenție crescută apărării antiaeriene
Ideea unei alianțe de apărare în Asia Centrală nu este viabilă în acest moment, deoarece regiunea nu este pregătită pentru o asemenea inițiativă. Crearea unei alianțe de apărare are ca pricipal scop contracararea amenințărilor externe. Cu toate acestea, țările central-asiatice au idei diferite cu privire la cine poate reprezenta o amenințare pentru ele. Fiecare țară are propria sa listă de potențiali inamici.
„În ciuda unei reprezentări comune a 'inamicilor', toate țările regiunii își sporesc puterea militară, înzestrându-și armatele cu arme de ultimă generație. Procesul de reînarmare se derulează deosebit de activ în contextul operațiunii militare speciale din Ucraina, care a demonstrat că conflictele moderne reclamă trecerea la un nou nivel de desfășurare a acțiunilor de luptă.
În acest sens țările din Asia Centrală acordă o atenție crescută consolidării sistemelor de apărare antiaeriană, a celor de luptă radio-electronică, precum și achiziționării de drone și de aparate de zbor fără pilot cu destinație militară. Cheltuielile militare ale țărilor din regiune cresc. Are loc reînarmarea și modernizarea forțelor armate”, a remarcat Ergașev.
Cooperarea economică, mai importantă
După părerea adjunctului șefului Departamentului pentru expertiză politică din cadrul Insitutului pentru integrare eurasiatică, Adilhan Gadelșiev, președintele Tokaev propune crearea unui sistem unit de securitate în Asia Centrală, bazat pe principiul ei „Pacea mai presus de toate”.
Nu este vorba de crearea unei alianțe împotriva cuiva anume, ci de consolidarea păcii interne și a securității în regiune. Propunerea include semnarea unui tratat de prietenie, bună-vecinătate și colaborare în scopul dezvoltării Asiei Centrale în secolul al XXI-lea. Principalele direcții sunt soluționarea problemelor securității alimentare, ale apei și energiei, precum și elaborarea unui catalog al riscurilor la adresa securității pentru regiune și de măsuri de prevenire a acestora.
La întâlnirea consultativă a șefilor de stat, principala problemă va fi totuși colaborarea economică. Atât Kazahstanul, cât și Uzbekistanul propun o agendă economică. Este suficient să ne uităm la rezultatele vizitei de stat a președintelui Uzbekistanului și la direcțiile și momentele anunțate în cursul întâlnirii bilaterale dintre președinții Tokaev și Mirziioev. 95% dintre documente sunt consacrate dezvoltării relațiilor economice și comerțului interregional.
Kazahstan și Uzbekistan, 34 de proiecte comune
Astfel, Kazahstanul și Uzbekistanul au convenit realizarea a 34 proiecte de investiții în valoare totală de 4,4 miliarde de dolari și a șapte contracte comerciale în valoare de 2,6 miliarde de dolari. S-a discutat și despre colaborarea transfrontalieră, urmărindu-se dezvoltarea unei zone industriale la frontiera dintre cele două țări.
„Ideea este foarte interesantă și va fi multiplicată în continuare în alte țări. Se discută, între altele, despre crearea unei zone similare la frontiera dintre Uzbekistan și Kirghizia. Posibil ca o zonă de acest fel să apară la frontiera cu Tadjikistanul”, a subliniat expertul.
Ergașev este de părere că cooperarea regională trebuie privită ca o dezvoltare treptată exclusiv a legăturilor bilaterale, și nu ca realizarea unui proiect multilateral. După cum a remarcat Kasîm-Jomart Tokaev, vizita președintelui Uzbekistanului are o importanță covârșitoare din punctul de vedere al impulsului dat dezvoltării colaborării și conlucrării dintre țări.
Cât de fezabilă e o alianță militară
„Anul trecut am semnat Tratatul istoric privind legăturile de alianță. Astăzi aprobăm Programul de parteneriat strategic și conlucrare pentru următorii zece ani. Sunt convins că aceste documente importante vor da un nou impuls dezvoltării relațiilor dintre cele două țări”, a arătat Tokaev și a remarcat faptul că există toate oportunitățile pentru ca cifra de afaceri din comerțul reciproc să ajungă la cinci miliarde de dolari, urmând ca în viitorul apropiat acest indicator să se dubleze.
Trebuie eficientizată la maxim folosirea avantajelor unice de tranzit și transport, a mai arătat, de asemenea, Tokaev. Potrivit experților, acest lucru constituie o nouă oportunitate pentru creșterea interregională, care va deschide pentru toate țările din Asia Centrală cele mai mari piețe străine.
Ce urmează pentru Asia Centrală
Obiective de nu mai mică împortanță sunt, după părere lui Tokaev, elaborarea în comun a unor măsuri de optimizare a tarifelor, simplificarea procedurilor administrative și reducerea timpului de livrare a mărfurilor. Aprofundarea legăturilor de cooperare la nivelul economiilor va consolida considerabil pozițiile Asiei Centrale pe arena internațională:
„Este evident că piața comună de 80 de milioane de persoane și un PIB total de 450 de miliarde, poate interesa chiar și pe cei mai circumspecți investitori. În general, acest lucru poate fi interpretat ca o inițiativă de acoperire reciprocă, în cadrul căreia se realizează o asigurare atot-cuprinzătoare a celor cinci națiuni ale noastre împotriva unor provocări economico-sociale concrete.
O astfel de măsură permite creșterea rezervei de rezistență a tuturor participanților la colaborarea economică în perioadele de turbulențe și elaborarea unor mecanisme unice de dezvoltare. Sunt actuale îneosebi problemele de potențială creștere, pe fondul faptului că națiunile central-asiatice sunt unele dintre cele mai tinere din lume și au perspective considerabile în noile industrii creative”, se arată în articolul lui Tokaev.
(Articol de Viktoria Panfilova, Nezavisimaia Gazeta; Traducerea Silvia Nicolau, Rador Radio România)