Mii de persoane au murit de foame și frig lucrând să pună cale ferată în Siberia de Nord. Ministrul rus al Apărării, Serghei Șoigu, vrea să reia proiectul.
Șoigu a lăsat să se înțeleagă că este gata să dea un nou suflu proiectului, botezat Transpolar Mainline. Acesta a fost unul din numeroasele proiecte sinistre lansate de Iosef Stalin.
Linia de cale ferată trebuia construită traversând mlaștini și zone umede din nordul Siberiei, Salekhard, pe malurile vestice ale fluviului Ob, la Igarka, și pe malurile fluviului Enisei.
Lucrările, arată Moscow Times, au debutat în 1947 și au continuat până la moartea dictatorului, în 1953. Distanța enormă a acestui proiect, 1300 km, spune totul despre suferințele celor care au lucrat la el.
Nu se știe numărul exact de persoane care au murit în condițiile greu de suportat ale Siberiei dar experții sunt în acord că este vorba de mii de oameni. Majoritatea erau prizonieri din Gulag, mulți deținuți politic.
Două instalații principale ale Gulagului în zonă au fost puse în practică pentru construcții: calea ferată 501 de la Ob și calea ferată 503, pe Enisei.
Se estimează că între 80.000 și 120.000 de persoane au lucrat la noua infrastructură timp de șase ani. Oficial, era denumită „rețea principală transpolară”. Pentru mulți, a fost „drumul morții” al lui Stalin.
Sute de kilometri de cale ferată au fost construiți dar proiectul nu s-a finalizat. Rămăseseră 600 de kilometri de făcut când noii lideri de la Moscova au abandonat proiectul, în 1953. O mare parte a șinelor au fost distruse de îngheț și din cauza defectelor de construcție. Dar linia dintre Nadym și Novi Urengoi va deveni mai târziu complet funcțională, la fel și secțiunea dintre Labitnangi și Chum. Cele două linii au rămas operabile și astăzi.
La 70 de ani după moartea lui Stalin, rețeaua transpolară ar putea renaște. Cel puțin așa a indicat în mod clar Serhei Șoigu, în cadrul unei reuniuni a Societății geografice rusești din această săptămână. Șoigu a agrumentat că relansarea proiectului ar fi benefică pentru „țara noastră și pentru dezvoltarea Siberiei”.
Planurile ministrului rus al Apărării includ extinderea liniei până la Norilsk, oraș industrial din peninsula Taimir.
Vladimir Putin a făcut din dezvoltarea Arcticii o prioritate absolută și a fsot prezent la reuniunea respectivă, ascultând cu mare atenție discursul lui Șoigu, unul din oamenii săi cei mai de încredere.
Reprezentanții Societății de geografie și ai ministerului rus al Apărării vor lansa curând o expediție în regiune.
Interesul pentru Transpolar Mainline coincide cu determinarea autorităților federale să construiască un alt proiect de cale ferată. Northern Latitudinal Passage. Și el parțial din epoca sovietică. Proiectul va include o cale ferată traversând fluviul Ob și o nouă cale pe traseul anterior urmărit de linia transpolară.
Latitudinal Passage cuprinde și construirea unei căi ferate către Sabetta, noul port maritim aflat în nordul peninsulei Yamal.
Acest proiect a fost unui din rarele proiecte avansate de Putin în recentul său discurs în cadrul Forumului Arctic de la Sankt-Petersburg.
Proiectele de cale ferată coincid cu mai multe inițiative de infrastructură important în zona arctică a Rusiei. Printre ele se numără oleoductul proiectat de compania Rosneft, care leagă Vankor în Siberia de coastele mării Laptev. Potrivit directorului Rosneft, Igor Sechin, oleoductul va lega bogate zăcăminte de petrol din regiunea Vankor de coasta arctică și va contribui ulterior la dinamizarea navigației pe ruta maritimă a Nordului.