Impozant, noul spărgător de gheața cu propulsie nucleară reafirmă importanța economică și strategică a cercului polar pentru liderul de la Kremlin.
Arktika este o navă masivă, prima dintr-o nouă clasă de spargătoare de gheață alimentate cu energie nucleară, cu care autoritățile ruse speră că își vor consolida controlul pe mările înghețate ale cercului polar polar.
Vladimir Putin a făcut din ruta maritimă a Nordului una din prioritățile mandatului său.
Potrivit constructorului său, Rosatomflot, Arktika este cel mai mare și mai puternic spargător de gheață din lume.
Poartă același nume ca o navă sovietică care în 1977 a fost prima navă de suprafață care a ajuns la Polul Nord .
Construcția sa a început în șantierele navale din Sankt Petersburg în 2012 și ulterior a început testele și navigarea, anul acesta.
Popular Mechanics oferă și câteva cifre în legătură cu noul spărgător de gheață atomic rusesc: Arktika are 173 metri lungime și 34 lățime, un deplasament de 33.500 de tone.
Nava este alimentastă de reactoare nucleare RITM-200, dezvoltând o putere de 175 megawați.
În comparație, cele mai mari submarine militare pot ajunge la o putere de 550 MW, în timp ce submarinele din clasa Rubis a marinei franceze au o putre de 48 MW.
Specialiștii sunt de acord în a afirma faptul că spărgătoarele de gheață sunt vitale pentru o parte din populația rusă. Două milioane de suflete trăiesc la nord de cercul polar iar aprovizionarea lor pe tot parcursul anului depinde de aceste nave specifice. Ei își deschid calea zdrobind mările înghețate cu greutatea lor - Arktika este capabilă să vină de hac unui strat de gheață gros de aproximativ trei metri.
Un canal Suez polar
Dar, în primul rând, viitorul este cel pe care Vladimir Putin îl privește pe multiple planuri.
În 2018, datorită încălzirii globale care a făcut traversarea mai ușoară, o navă-container a reușit să facă legătura între Asia și Europa trecând prin pasajul nord-estic .S-a deschis atunci un mini-canal Suez , capabil să revoluționeze transportul maritim global, inima și arterele globalizării: luând această rută, navele comerciale pot economisi până la patruzeci de zile prețioase de călătorie.
Arktika nu va fi singura navă care va străbate aceste mări înghețate: două nave surori, Ural și Sibir, sunt în prezent în construcție și Vladimir Putin a anunțat pentru următorii ani formarea unei flote de treisprezece noi spărgătoare de gheață nucleare.
Desigur, operațiunea nu este gratuită: controlând regiunea, Rusia va putea face companiile de transport maritim să plătească pentru deschiderea pasajului de către navele sale, iar beneficiile economice pot fi colosale.
Foto: Navalnews