Anvelopele uzate, periculoase pentru siguranța în trafic. Amenzile pe care le riscă șoferii care nu-și schimbă cauciucurile

Sursa: arhiva EVZ

Numărul mare de accidente a dus la introducerea unor reglementări obligatorii referitoare la dotarea autovehiculelor puse în circulație. Cei care nu se conformează riscă amenzi uriașe, dar și suspendarea actelor autovehiculelor.

Legislația rutieră aplicabilă pe teritoriul României reglementează echiparea autoturismelor cu pneuri potrivite pentru fiecare sezon. Astfel, orice șofer știe că odată cu venirea sezonului rece și apariția frigului, a zăpezii și a poleiului, trebuie să-și echipeze mașina cu anvelope de iarnă. Acestea conferă mai multă stabilitate și o siguranță sporită în trafic, în perioada rece.

Dar, nu este singura prevedere legată de echiparea cu cauciuri pe care o prevede legislația în vigoare. Tot pentru evitarea unor accidente grave, actele normative mai stabilesc și caracteristicile pe care trebuie să le îndeplinească cauciucurile folosite.

O astfel de reglementare a fost necesară deoarece numeroase mașini sunt dotate cu anvelope uzate, achiziționate la mâna a doua, mai ieftine. Or, un grad ridicat de uzură pune în pericol și circulația pe drumurile publice.

De menționat că menținerea pneurilor într-o stare cât mai bună de funcționare este esențială pentru siguranța în trafic. Cauciucurile sunt cele care asigură contactul autoturismului cu șoseaua, motiv pentru care trebuie verificate periodic, corespunzător. De calitatea anvelopelor depinde siguranța conducătorului auto, a pasagerilor, dar și a celorlalți participanți la trafic.

Anul fabricației, un indicator important

Cauciucurile au o durată de viață limitată, dat fiind că intră în consumabilelor auto care trebuie înlocuite periodic, în funcție de gradul de uzură. Specialiștii explică ce indicii trebuie să urmărească un șofer pentru a determina gradul de uzură al cauciucurilor cu care este echipată mașin asa. Potrivit acestora, în primul rând, șoferul trebuie să se pună la curent cu toate indicațiile și semnificațiile marcajelor de pe anvelope.

Astfel, unul dintre cei mai importanți indicatori, DOT arată data la care a fost fabricată anvelopa. Iar dacă aceasta are o vechime mai mare de 10 ani, se recomandă înlocuirea sa deoarece utilizarea după acest termen este riscantă. În timp, cauciucul îmbătrânește și își pierde proprietățile care asigură deplasarea în siguranță, iar riscul de explozie în mers devine foarte ridicat.

De asemenea, starea cauciucului poate fi verificată prin îndoirea peretelui lateral, cu mâna, Dacă apar crăpături fine în structura acestuia, la presiunea exercitată, atunci anvelopa nu mai poate fi utilizată în condiții de siguranță.

Sursza foto. EVZ

Ce probleme semnalează uzura neuniformă

Experții mai vorbesc și despre semne de uzură neuniformă care apar atunci cînd nu a fost efectuată geometria, ori a fost realizată defectuos. Dacă pneurile nu au fost utilizate la presiunea indicată de producător sau, mai grav, dacă sunt probleme la sistemul de direcție sau la componentele acestuia atunci se văd astfel de semne. Cunoscătorii își dau seama de tipul de probleme cu care se confruntă vehiculul în funcție uzură.

De exemplu, o uzură accentuată pe centrul benzii de rulare indică o presiune prea mare, iar apariția unei uzuri accentuate pe marginile benzii de rulare poate indica rulajul cu o presiune sub limita minimă admisă. Uzura neuniformă pe una dintre marginile benzii de rulare semnalează o fie o geometrie defectuoasă, un defect la una dintre componentele sistemului de direcție sau neechilibrarea jantei la montarea cauciucului.

Orice alte umflături, tăieturi sau deteriorări de orice fel în suprafața de rulare sau în peretele lateral al anvelopei reprezintă indicatori că este nevoie de înlocuirea anvelopei pentru a putea conduce în siguranță. Mai mult, sunt motive justificate pentru ca poliția rutieră să aplice amenzi contravenționale și să ridice talonul auto. Foarte multe dintre aceste deformări pot fi mai greu de observat, dar sunt semnalate de vibrații și zgomote neobișnuite care apar în timpul deplasării.

Sursa foto: Arhiva EVZ

Folosirea unor anvelope uzate se sancționează

Legislația rutieră reglementează adâncimea canelurilor pe banda de rulare la cauciucurile în uz. Aceasta trebuie să fie de minim 1,6 mm, în caz contrar, proprietarul mașinii riscă sancțiuni de până la 725 lei și ridicarea certificatului de înmatriculare. Un pneu uzat excesiv nu mai poate asigura frânarea eficientă și deplasarea în siguranță și crește riscul de explozie, mai ales în cazul cauciucurilor de vară.

Verificarea rapidă a adâncimii benzii de rulare poate fi stabilită după martorii de uzură – acele nervuri perpendiculare inserate în interiorul canelurilor de pe banda de rulare. Dacă nervurile au o culoare diferită de cea a cauciucului, indică faptul că adâncimea a coborât sub 3 mm, conform GSP.