Aparatele americane F-35 sunt considerate cele mai moderne avioane de vânătoare-bombardament din lume, dar ele par să sufere de o sumedenie de probleme tehnice.
Pe 28 august, șase bombardiere B-52H Stratofortress ale US Air Force au survolat treizeci de țări membre NATO, în cadrul operațiunii „Allied Sky”, având ca scop să demonstreze solidaritatea între aliați și să amelioreze pregătirea operațională ca și interoperabilitatea între participanți.
Se anunțase că cele șase „fortărețe ale stratosferei” vor fi escortate de 80 de avioane de vânătoare de-a lungul întregului periplu.
În spațiul aerian olandez, fusese prevăzut să fie escortate de patru avioane F-35 ale Koninklijke Luchtmacht (KLU, forțele aeriene olandeze) de la baza Leeuwarden.
Numai că statul major olandez a anunțat, via Twitter, că a decis anularea participării KLU la operațiunea Allied Sky „din cauza condițiilor meteorologice”.
Într-adevăr, un buletin meteo dat publicității în ajun insista asupra riscului unor „ploi și furtuni puternice în Benelux”, recomandân în același timp „prudență”.
Or, un raport de etapă care a fost publicat de Ministerul olandez al Apărării legat de F-35 confirmă, în trecere, aceste informații dezvăluite în luna iunie de agenția Bloomberg.
Bloomberg vorbea despre restricțiile de zbor impuse aparatelor F-35 ale US Air Force (care ar fi trebuit să zboare la 40 de kilometri de furtunile în chestiune) din cauza unei probleme descoperite la sistemul OBIGGS (On Board Inerting Gas Generations Sistem) al unora dintre ele.
Acest sistem permite înlocuirea oxigenului conținut de rezervoarele avionului cu un gaz inert, pentru a face vaporii de kerosen ne-inflamabili.
S-a constatat însă că tuburile utilizate pentru circulația gazului inert sufereau de o uzură prematură.
Raportul olandez confirmă deci această problemă tehnică a aparatelor F-35, considerate cele mai moderne avioane de vânătoare din lume.
Dar documentul KLU, citat de Opex 360, merge și mai departe, afirmând că trebuie luate măsuri suplimentare și pentru avioanele aflate la sol. Astfel, acestea ar trebui protejate de un paratrăznet atunci când o furtună izbucnește la o distanță mai mică de 18 kilometri.
Un purtător de cuvânt al apărării olandeze a confirmat pentru Algemeen Dagblad că KLU avea cu adevărat intenția de a participa la operațiunea Allied Sky cu aparatele sale F-35.
„Erau mari riscuri de furtună în ziua aceea. Am decis să nu o facem. Dacă nu este necesar, nu vom ridica de la sol F-35.”
Pentru moment, nu a fost găsită nici o soluție pentru remedierea problemei, a cărei cauză „face încă obiectul unei anchete detaliate”, arată raportul Ministerului olandez al Apărării.
Documentul vorbește și de alte probleme tehnice, afirmând că tunul intern GAU-22A de 25 mm al F-35 nu are suficientă precizie.
De asemenea, raportul vorbește și despre o problemă la hublourile aparatului, provocată de o delaminare a învelișului. Adică, explică Opex 360, se dezlipește parțial.
Acest lucru poate jena pilotul și afecta capacitatea de invizibilitate pentru radare a avionului.