Pentru prima dată în ultimii 50 de ani, dintre opţiunile Academiei americane de film lipsesc lungmetrajele despre regimul nazist, al Doilea Război Mondial şi exterminarea evreilor.
"În jumătatea de secol în care acest reporter a scris despre Hollywood, Oscaruri şi filme autohtone şi străine, nu a trecut un an fără lungmetraje şi documentare de calitate despre Holocaust, regimul nazist sau al Doilea Război Mondial. Şi, cu fiecare ocazie, criticii au prezis sfârşitul acestui gen de film numai pentru a fi contrazişi anul următor. Ei bine, 2010 a trecut, favoriţii la Oscarurile din 2011 îşi şlefuiesc discursurile spontane de mulţumire, dar nu există niciun film propus pentru nominalizare care să se ocupe de oroarea petrecută în anii ’30 şi ’40", consemnează criticul Tom Tugend în "The Jewish Journal of Greater LA".
Tom Cruise vs Daniel Craig
În sprijinul teoriei sale, Tugend aminteşte de "Inglourious Basterds/Ticăloşi fără glorie" al lui Quentin Tarantino (care i-a adus Oscarul pentru interpretare lui Christoph Waltz ), de "Cititorul" lui Stephen Daldry (Oscar pentru Kate Winslet), de "Sfidarea" lui Edward Zwick (cu Daniel Craig şi având o nominalizare la Oscar pentru coloană sonoră originală) şi de "Operaţiunea Valkyrie" (cu Tom Cruise în rolul principal). Criticul menţionează şi faptul că, în urmă cu doar un an, peliculele propuse de Cehia, Slovacia, Slovenia şi Olanda pentru nominalizări la Oscarul pentru Cel mai bun film străin se concentrau asupra destinului evreilor din ţările respective în timpul ocupaţiei germane. Însă, în 2011, niciunul dintre cele 65 de lungmetraje eligibile nu se ocupă de perioada Holocaustului. Cineaştii au preferat ca în anul abia încheiat să meargă pe mâna dictaturilor comuniste postbelice şi pe aceea a genocidurilor recente, observă Tugend.
Belgia a propus "Illégal", despre o muncitoare rusoaică fără acte care lucrează la negru, lungmetrajul bulgăresc "Eastern Plays" spune povestea unei bande neonaziste, în timp ce "Farewell Baghdad" - filmul care a obţinut girul Iranului - se concentrează asupra primului război purtat de americani în Irak. Polonia a trimis în cursa pentru statuetă "All That I Love", o poveste din anii ’80 care are drept fundal mişcarea "Solidaritatea", iar Africa de Sud a optat pentru "Life, Above All", o peliculă care se ocupă de SIDA, alcoolismul şi prostituţia la care sunt obligaţi copiii din mediul rural.
Un front pentru România
"După o «secetă» de 23 de ani, în care nicio peliculă israeliană nu s-a apropiat de lista celor cinci lungmetraje nominalizate la Oscarul pentru cel mai bun film străin, industria cinematografică din Tel Aviv a beneficiat de o revenire dramatică", subliniază Tugend. Expertul argumentează această afirmaţie accentuând că în ultimii trei ani pelicula propusă de Israel a avut parte de o nominalizare: "Ajami" în 2010 (despre tensiunile araboevreieşti din Jaffa), "Vals cu Bashir" în 2009 şi "Beaufort" în 2008.
Cât despre propunerea Israelului de anul acesta, "Misiunea Directorului de Resurse Umane", regizată de Eran Riklis, este o coproducţie Israel-Germania-Franţa-România. În ceea ce-i priveşte pe coproducătorii români, este vorba despre Hai-Hui Entertainment - Tudor şi Oana Giurgiu. Mai mult, distribuţia lungmetrajului o include pe actriţa Irina Petrescu.
Sinopsisul parţial al peliculei arată astfel: "Directorul de Resurse Umane al celei mai mari brutării din Ierusalim este în pericol. Tocmai s-a despărţit de soţia sa şi s-a îndepărtat de fiica sa. Singurul lucru rămas constant este jobul său, pe care îl urăşte. Una din angajatele sale - o imigrantă - este ucisă într-un atentat sinucigaş, trupul său nefiind revendicat de nimeni. Astfel, brutăria sa este acuzată de indiferenţă şi lipsă de umanitate. Directorul de Resurse Umane primeşte misiunea de a îndrepta lucrurile". Filmul va avea premiera românească pe 4 februarie.
<object height="340" width="560"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/qrEtcFQakT4?fs=1&hl=ro_RO" /><param name="allowFullScreen" value="true" /><param name="allowscriptaccess" value="always" /><embed src="http://www.youtube.com/v/qrEtcFQakT4?fs=1&hl=ro_RO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" height="340" width="560"></embed></object> ANALIZĂ
Glob - da, Oscar - nu
Dacă jurnalistul Tom Tugend nu uita să menţioneze faptul că "Los Angeles Times" consideră că "Misiunea Directorului de Resurse Umane" este favorită la a obţine o nominalizare la Osacar, el vorbeşte şi despre parcursul "Concertului" lui Radu Mihăileanu. Criticul de film are o părere bună despre lungmetraj, lăudându-i umorul şi răsturnările de situaţie.
Însă, deşi îi dă filmului - pe care îl desemnează drept "franţuzesc" - şanse la Globul de aur, Tugend spune şi că nu poate candida la un Oscar. Asta pentru că, deşi lungmetrajul este o coproducţie franco-româno-italiano-belgiană, niciuna dintre ţări nu l-a propus pentru statuetă.
Franţa a mizat pe "Des hommes et des dieux" de Xavier Beauvois, România, pe "Eu când vreau să fluier, fluier" de Florin Şerban, Italia, pe "La Prima Cosa Bella" de Paolo Virzi, iar Belgia, pe "Illégal" de Olivier Masset-Depasse.
<object height="340" width="560"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/45JLgI0ious?fs=1&hl=ro_RO" /><param name="allowFullScreen" value="true" /><param name="allowscriptaccess" value="always" /><embed src="http://www.youtube.com/v/45JLgI0ious?fs=1&hl=ro_RO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" height="340" width="560"></embed></object>