Activitatea care e o corvoadă pentru mulți angajați din România. O consideră inutilă

Angajat și angajator. Sursa foto: Pixabay

Angajaţii, în proporție de 65%, consideră că actualizarea continuă a competenţelor, necesară pentru a rămâne competitivi pe plan profesional, este inutilă.

Angajaţii pun sub semnul întrebării eficacitatea acestor programe

Angajaţii şi managerii din toate sectoarele de activitate (73%) recunosc valoarea îmbunătăţirii competenţelor, dar realitatea este că 7 din 10 respondenţi se înrolează în programe de upskilling/reskilling pentru dezvoltarea personală,  dar nu pentru avansarea în carieră și pun sub semnul întrebării eficacitatea acestor programe.

Horaţiu Cocheci, People Advisory Director, EY România afirmă că „pentru a răspunde eficient nevoilor angajaţilor, este crucial să adoptăm o abordare diferenţiată şi personalizată în crearea programelor de reskilling şi upskilling, altfel riscăm să perpetuăm un ciclu de iniţiative sterile care nu aduc nicio îmbunătăţire”.

Ce cred românii despre competenţele digitale și inteligenţa artificială

Studiul EY profilează competenţele digitale, inteligenţa artificială, securitatea cibernetică şi tehnologiile verzi ca abilităţile esenţiale pentru următoarea decadă, dar remarcă faptul că accesul la programele de upskilling adecvate rămâne o provocare.

Angajaţii pun sub semnul întrebării eficacitatea acestor programe. Sursa foto: ey.com.

Competenţele digitale sunt considerate esenţiale în pregătirea forţei de muncă pentru viitor:

  • 51% dintre participanţi au clasat competenţele digitale ca fiind cele mai importante pentru recalificare şi creşterea competenţelor profesionale,
  • 49% din respondenţii la studiu au confirmat prezenţa programelor de creştere a competenţelor digitale în compania în care activează,
  • în sectorul serviciilor profesionale, procentul celor care confirmă prezenţa programelor de creştere a competenţelor digitale este chiar mai ridicat, ajungând la 59%.

Noile cerințe au devenit mai mult o condiţie sine qua non

Mai mult, studiul arată că odată cu noile cerinţe de automatizare şi eficientizare a proceselor, precum şi de adaptare rapidă la noile tehnologii, competenţele digitale au devenit mai mult o condiţie sine qua non decât un diferenţiator sau un beneficiu de dezvoltare în rândul angajaţilor din acest sector.

Abia pe locul cinci în topul importanţei pentru programele de dezvoltare, cu 38%, se află programele de dezvoltare referitoare la inteligenţa artificială (IA), ceea ce arată că angajaţii valorizează competenţele digitale în general mai mult decât specializarea în inteligenţa artificială.

De asemenea, se observă o recunoaştere a importanţei învăţării gestionării inteligenţei artificiale (IA) în rândul profesioniştilor din diverse industrii, cu 85% dintre respondenţi considerând că fiecare profesionist, indiferent de sectorul în care activează, ar trebui să dobândească cunoştinţe despre IA.

Angajaţii, despre programele de reskilling/upskilling

În acest context, potrivit studiului, există un argument puternic pentru ca guvernele să ofere subvenţii sau stimulente fiscale companiilor care investesc în programe de recalificare, inclusiv în domeniul inteligenţei artificiale.

85% dintre respondenţi consideră că acesta ar trebui să ofere subvenţii sau stimulente fiscale companiilor care investesc în programe de recalificare a forţei de muncă.

Dacă în cazul cursurilor destinate competenţelor digitale relevanţa percepută (51%) este apropiată de frecvenţa livrării actuale (47%), în cazul cursurilor pentru dezvoltarea de abilităţi soft se înregistrează o nealiniere semnificativă, în defavoarea relevanţei percepute.

Programele actuale de reskilling/upskilling eşuează

Astfel, pe locul doi în frecvenţa celor mai des întâlnite cursuri, organizate de 41% din companii, cele de competenţe soft se află semnificativ peste importanţa pe care respondenţii o percep pentru aceste cursuri, de doar 15%, înregistrând cel mai mare decalaj de acest gen.

Mai mult, un procent extrem de ridicat - 50% dintre respondenţi - consideră că programele actuale de reskilling/upskilling eşuează în a dezvolta soft skills adecvate scenariilor reale de viaţă. Această opinie este şi mai pronunţată în companiile mari, unde 56% dintre respondenţi împărtăşesc această preocupare, subliniind necesitatea reevaluării şi ajustării conţinutului şi metodologiei acestor programe, potrivit ey.com.