O viitoare instituţie din subordinea Ministerului Transporturilor ar putea decide ce autobuze vor circula prin Capitală sau cât va costa biletul
Ministerul Transporturilor a elaborat un proiectdeOrdonanţă de Urgenţă care prevede înfiinţarea unei instituţii în subordinea ministrului Anca Boagiu. Aceasta va coordona transportul suprateran şi subteran din Capitală şi din Ilfov. Denumită Autoritatea Metropolitană de Transport Bucureşti, noua insituţie va elabora strategii de dezvoltare şi planul de transport atât al autobuzelor, cât şi al tramvaielor, microbuzelor şi al oricărui mijloc de transport în comun care circulă prin Capitală şi prin judeţul Ilfov. Din grupul de decizie vor face parte şi reprezentanţi ai Municipalităţii şi ai Consiliului General al Capitalei, dar directorul va fi numit de către ministrul transporturilor. O ierarhie complicată Instituţia va stabili unde vor circula autobuzele, pe ce trasee vor trece doar tramvaiele şi unde vor primi licenţe transportatorii privaţi, potrivit lui Ion Dedu, directorul executiv al Direcţiei Transporturi, Drumuri şi Sistematizarea Circulaţiei din cadrul Municipalităţii. Nici investiţiile anuale ale Regiei Autonome de Transport Bucureşti nu vor mai fi stabilite de Consiliul General al Capitalei. Ele vor fi decise de către consiliul de conducere al Autorităţii, din care vor face parte şapte membri: unul al ministerului transporturilor, câte unul de la finanţe şi interne, dar şi câte un reprezentant al Consiliului General al Capitalei şi cel din Ilfov. Principalele atribuţii ale Autorităţii se referă la "planificarea, coordonarea şi organizarea transportului şi avizarea planurilor de transport pentru toate modurile din aria sa de acţiune", se prevede în proiectul care a ajuns pe masa Guvernului. Potrivit directorului RATB, Adrian Criţ, noua instituţie va trebui înfiinţată până la sfârşitul acestei luni. "FMI a cerut această reorganizare. Nu este normal să ai tarife diferenţiate la metrou şi autobuz", a explicat directorul. Totodată, şi Ion Dedu a declarat că înfiinţarea acestei instituţii este cerută de mai bine de patru ani de către Banca Mondială şi Comisia Europeană. Motivul: marile capitale europene, ca de exemplu Parisul şi Berlinul, au transportul în comun gestionat de astfel de autorităţi, iar acest sistem de administrare a atras fonduri europene şi a eficientizat serviciul. Va prelua toate atribuţiile Regiei Dedu a mai precizat că patrimoniul Regiei nu va fi preluat: "Autoritatea va putea atrage fonduri europene şi va putea face investiţii în infrastructură, nu în maşini". Directorul executiv al Direcţiei Transporturi a mai explicat că, în viitor, noua instituţie va prelua toate atribuţiile ce revin Regiei. Totodată, specialiştii Autorităţii vor face "planificarea în domeniul politicii tarifare şi de taxare" şi vor coopera cu autorităţile locale care gestionează managementul traficului, administrarea străzilor, administrarea parcărilor şi planul de urbanism. "În Bucureşti, Capitala ţării, şi în zona adiacentă, problema transportului public constituie o preocupare majoră a tuturor factorilor implicaţi în organizarea, conducerea şi mai ales în îmbunătăţirea acestui serviciu, cu profunde semnificaţii economice şi sociale". Aşa motivează reprezentanţii Ministerului Transporturilor ini ţiativa de înfiinţare a Autorităţii. Directorul Metrorex, Gheorghe Udrişte, a declarat că Regia nu va trece cu totul în subordinea ministrului Boagiu. Un nou proiect de lege pentru zona metropolitană Bucureşti-Ilfov Legea zonei metropolitane Bucureşti- Ilfov ar putea fi rescrisă. Potrivit unor surse politice, în curând se va pune pe hârtie un nou proiect privind această zonă. Deputatul PDL Vasile Gherasim, fost primar al Sectorului 1, "părintele" proiectului de lege privind înfiinţarea Zonei Metropolitane Bucureşti, spune că din această regiune administrativă vor face parte 62 de localităţi şi, după legiferarea proiectului privind înfiinţarea regiunii Bucureşti-Ilfov, parlamentarii vor discuta despre legea zonei metropolitane, dar şi despre o lege a Bucureştiului . Potrivit aceloraşi surse politice, acestea au fost o parte dintre motivele care au stat la baza anulării referendumului privind Legea Capitalei. Controlul va fi în mâna unei singure entităţi, care va decide pe unde va circula autobuzul şi cât va costa un bilet.“ ION DEDU director Transporturi PMB