ANAF impune noi reguli pentru mediul antreprenorial din România. Entitățile juridice sunt pasibile de amenzi semnificative, dacă nu vor respecta directivele Agenției Naționale de Administrare Fiscală.
ANAF impune reguli noi pentru mediul antreprenorial
În funcție de cifra de afaceri, persoanele juridice riscă amenzi cuprinse între 1.000 și 10.000 de lei, în cazul în care nu vor respecta noile reguli impuse de ANAF. Modificările operate de autoritatea fiscală impun agenților economici obligativitatea de a urca facturile fiscale în sistemul e-Factura în termen de cel mult cinci zile de la emitere.
Inițial, modificările cerute de ANAF ar fi trebuit să intre în vigoare la la 1 aprilie, însă cabinetul Ciolacu a dispus amânarea termenului cu două luni, până la 1 iunie. Merită amintit că de la 1 iulie, fără excepție, operatorii economici sunt obligați să introducă toate facturile fiscale în sistemul e-Factura. De asemena, atât furnizorii cât și clienții trebuie înscriși în Spațiul Privat Virtual.
Nerespectarea directivelor se pedepsește cu amenzi consistente
Nerespectarea directivelor dictate de ANAF vor atrage amenzi considerabile de la 1 iulie. Sancțiunile vor însuma 15% din valoarea facturilor. Însă, regula nu se aplică și pentru persoanele fizice, care sunt scutite de la înregistrarea facturilor în sistemul e-Factura.
Concret, în intervalul 1-30 iunie, se vor aplica amenzi doar pentru emitenții facturilor electronice care nu raportează documentele fiscale în sistemul e-Factura în termen de cinci zile lucrătoare de la data emiterii. Destinatarii nu vor fi sancționați dacă acceptă facturile în sistemele clasice. Însă, acest lucru ar urma să se schimbe de la 1 iulie.
ANAF nu mai admite exepții de la 1 iulie
De la data menționată anterior, atât emitenții cât și destinatarii facturilor care acceptă documentele fiscale în alt format decât cel solicitat de ANAF, adică cel stabilit prin sistemul e-Factura sunt pasibili de amenzi.
În prezent, e-Factura funcționează doar între entitățile juridice. Cu mențiunea că, excepția se aplică doar pentru facturile fiscale încasate prin voucherele de vacanță, de către persoanele fizice.
“e-Factura – sistem obligatoriu de facturare electronică a fost demarat în vederea eficientizării colectării impozitelor și taxelor, vizând în principal îmbunătățirea și consolidarea gradului de colectare a TVA și prevenirea/combaterea evaziunii fiscale”, arată reprezentanții Ministerului Finanțelor Publice.