Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) pune la cale implementarea unui nou sistem prin care să se asigure că scoate și ultimul leu de la contribuabili. La ce trebuie să se aștepte fiecare român.
Proiectul se află în prezent pe masa ministrului de Finanțe, fiind pus în dezbatere publică. Acesta presupune achiziționarea unui software de ultimă generație, prin care să se asigure că românii își plătesc taxele la timp.
ANAF se asigură că taxele și impozitele contribuabililor sunt plătite
Prescurtat SIDI, sistemul pe care ANAF vrea să-l achiziționeze va gestiona volume uriașe de date și va realiza analize în timp real pentru a depista persoanele cu datorii la stat, se arată în caietul de sarcini al Ministerului de Finanțe.
De asemenea, sistemul este capabil și să transmită angajaților informații despre acei contribuabili care vor să ocolească plata dărilor către stat.
„Necesitatea implementării proiectului propus este determinată de nevoia de modernizare și eficientizare a activității interne a Ministerului Finanțelor (MF) și a unităților subordonate, precum şi de optimizarea cooperării MF cu alte instituții ale statului, în efortul comun de identificare, cunoaştere, documentare, prevenire şi diminuare a situaţiilor de fraudă și evaziune fiscală, dar și de a contribui la eficientizarea cheltuirii resurselor publice, respectiv la îmbunătățirea serviciilor oferite cetățenilor și operatorilor economici”, potrivit caietului de sarcini al proiectului.
Proiectul este inclus în Planul Național de Redresare și Reziliență, iar în urma derulării procedurii de achiziție publică, implementarea acestuia se va face începând din 1 ianuarie 2023.
De asemenea, Perioada de implementare va trebui finalizată cel târziu până la sfârșitul anului 2025, potrivit româniatv.net.
SIDI va face ordine în informațiile deținute de ANAF
ANAF are nevoie de SIDI tocmai pentru a pune ordine în informațiile deținute, pentru a le putea analiza rapid și pentru a le folosi în special în relația cu contribuabilii. Este vorba despre informațiile obținute prin SAF-T, e-Factura, e-Transport sau case de marcat și altele.
SIDI va ajuta, de asemenea, la constituirea unui registru electronic al riscurilor fiscale, precum și la constituirea unui registru de risc al contribuabilului: firmele și persoanele fizice vor fi categorizate automat, în baza unei analize care va merge în urmă cel puțin zece ani.