Dronele Reaper sunt curtate de europeni, mai ales că există un dezacord profund între Franța, Germania, Italia și Spania cu industriașii de profil precum Airbus, Dassault Aviation și Leonardo cu privire la o dronă de luptă fabricată în Europa.
Joi, ministrul francez al Armatelor, Florence Parly, și omologul său german, Annegret Kramp-Karrenbauer, se vor întâlni la Airbus Defence & Space și, potrivit unor informații, discuțiile vor avea loc și în ce privește viitorul Eurodronei (Medium Altitude Long Endurance)
Există însă un dezacord profund între țările client (Franța, Germania, Italia și Spania) și producătorii (Airbus, Dassault Aviation și Leonardo) cu privire la costurile acestui program, considerate a fi mult prea mari.
„Considerăm, cele patru țări reunite, că nu putem accepta că o dronă să fie mai scumpă decât ceea ce am putea găsi pe piață, și mai puțin operațională, deoarece nu are toate capacitățile pe care dorim să le aibă” și „ajungem acum la un punct în care va fi necesar să decidem”, a explicat doamna Parly în timpul unei audieri în Senat, în iunie.
Și, în dosarul de presă publicat cu ocazia zilei de 14 iulie, Armata Aeriană și Spațială a Franței a indicat intenția sa de a achiziționa „patru sisteme suplimentare de drone Reaper” până în 2030. Mai mult, în niciun moment nu a fost menționată Eurodrone în acest document.
În ceea ce privește drona MQ-9 Reaper, producătorul ei, General Atomics, îi pregătește deja succesorul, care ar putea fi gata în 2030.
Pentru General Atomics este vorba de a răspunde la o cerere de informații emisă de Forțele Aeriene ale SUA, care nu vorbesc despre înlocuirea aparatelor pe care le are în dotare, ci despre capacitățile pe care acestea le oferă, în special în domeniul ISR (informații, supraveghere, recunoaștere).
Astfel, într-un interviu acordat Flight Global, CEO-ul General Atomics, David Alexander, a indicat că următoarea dronă MALE va avea forma unei aripi zburătoare, cu o anduranță semnificativ mai mare decât cea a dispozitivelor în serviciu în prezent, precum Reaper sau MQ-1C Grey Eagle Extended Range (42 de ore).
„Vrem să putem menține capacitățile ISR de generație următoare și capacitățile de atac pentru perioade mai lungi decât mulți își imaginează că este posibil. Aparatul pe care îl propunem va avea capacitatea de a rămâne angajat în luptă mult mai mult decât cele din generația actuală”, a spus Alexander.
„Progresul nostru în tehnologia de propulsie va oferi statelor-major o autonomie mai mare ca niciodată”, a insistat el, fără a oferi mai multe detalii cu privire la tipul de motor preconizat.
În plus, și datorită contribuției inteligenței artificiale, acest dispozitiv va fi capabil să funcționeze autonom, ceea ce va reduce volumul de lucru, precum și bucla OODA (observați, orientați, decideți și acționați) protejând rețelele de date tactice în mediile contestate. În cele din urmă, designul acestei drone va fi deschis și modular, pentru a-l putea actualiza cu cele mai noi tehnologii disponibile.
Lockheed-Martin este interesat și de abordarea Forțelor Aeriene ale SUA. Producătorul, care ar putea oferi o variantă a dronei sale RQ-170 Sentinel, ar dori să aducă Polonia în proiectul său.
„Analizăm în prezent nevoile poloneze și americane, vedem convergența lor semnificativă, ceea ce, în opinia noastră, creează o oportunitate specială pentru ambele țări”, a declarat Jack O'Banion, șeful diviziei Skunk Works a grupului