Amazon.com hipermarketul de pe internet

Amazon.com hipermarketul de pe internet

Cand a lansat Amazon, Jeff Bezos, fondatorul afacerii, s-a gandit la o afacere mica si profitabila. A iesit insa una mare si neprofitabila cativa ani buni.

Daca te gandesti la retail pe internet sau la ceea ce mai nou se numeste e-commerce, primul cuvant care iti vine in minte este „Amazon”. Aceasta este una dintre primele companii care au vandut obiecte in mediul on-line, fiind totodata una dintre martorele exploziei care a avut loc la inceputul anilor ‘90 pe internet, odata cu nasterea erei „.com”.

Fondata in 1994 de Jeff Bezos si lansata in 1995, afacerea a fost gandita initial ca o librarie on-line. Prima carte vanduta pe Amazon.com a fost „Fluid Concepts&Creative Analogies: Computer Models of the Fundamental Mechanisms of Thought” (n.r. - Concepte fluide si analogii creative: modele computerizate ale mecanismelor fundamentale de gandire), de Douglas Hofstadter.

La scurt timp insa si-a diversificat oferta si a inclus pe langa carti si DVD-uri, CD-uri cu muzica, programe pentru computere, jocuri video, electronice, mobila, mancare sau jucarii.

Opt ani fara profit

Desi avea un portofoliu bogat de produse, raspandirea slaba a internetului in locuinte in anii ‘90 a facut ca afacerea sa fie neprofitabila ani la rand. Abia in 2003, Amazon.com si-a adjudecat primele 35 de milioane de dolari profit net.

Oricum, compania fusese gandita putin ciudat de Bezos, care se asteptase sa nu obtina profit in primii patru-cinci ani. „Noi am incercat sa construim o afacere mica si profitabila. Am reusit insa sa construim una mare si neprofitabila”, motiva ironic Bezos lipsa de profit a afacerii sale.

Au urmat apoi ani in care profitul a crescut substantial: in 2004 la 588 de milioane de dolari, in 2005 la 359 de milioane, iar in 2006 acesta a fost de 190 de milioane de dolari.

„Daca construiesti o experienta solida in spatele companiei tale, clientii isi vor povesti unii altora despre ea. Cuvantul transmis prin viu grai are o putere foarte mare”, crede Bezos.

Totul a plecat de la o frustrare

Bezos a regretat dintotdeauna ca nu a profitat de ceea ce credea el ca a fost epoca de aur sau „goana pe internet”. Se insela insa, deoarece adevarata dezvoltare a internetului avea sa continue si mult mai tarziu, chiar in secolul XXI, cand internetul a devenit campul de batalie pentru giganti precum Google, Yahoo! sau Microsoft. Chiar si adevaratul sau inamic, e-Bay, care a luat nastere tot in 1995, si-a aratat adevarata putere tot in secolul XXI.

Desi pare ciudat, planul viitoarei afaceri a fost intocmit de Bezos intr-un loc inedit si anume in masina familiei, un Chevrolet Blazer, in timp ce sotia sa conducea. Cei doi calatoreau de la Fort Worth - Texas la Bellevue - Washington.

Primul nume sub care compania a operat a fost Cadabara.com. Acesta a fost insa repede abandonat, deoarece Bezos si-a dat seama ca suna asemanator cu cuvantul „cadavru”.

I-a schimbat apoi numele dupa cel al fluviului cu cel mai mare debit din lume, Amazon. Jeff Bezos este de parere ca „numele unei companii este ca reputatia unei persoane, castigi reputatie incercand sa faci lucrurile grele bine”.

Principalul atu pe care Jeff credea ca il are afacerea sa la inceputuri era acela ca, pe cand retailerii clasici, „din caramida si mortar”, pot oferi 200.000 de titluri de carti intr-un catalog, el practic poate oferi de cateva ori mai multe, deoarece spatiul este ultima problema la care te gandesti atunci cand activezi pe internet.

Compania merge pe Bursa

Au urmat apoi doua momente esentiale pentru viitorul Amazon.com. In 1997, compania a fost listata pe bursa electronica Nasdaq, cu simbolul AMZN.

La oferta publica initiala pretul unei actiuni a ajuns la 18 dolari. Pe 21 noiembrie 2005 titlurile companiei au fost incluse in structura indicelui S&P 500, in locul actiunilor AT&T. Apoi, in 1999, revista „Time” l-a numit pe Bezos „Omul anului”, ca o recunoastere a meritului pe care compania Amazon l-a avut in popularizarea comertului on-line.

Astazi Amazon.com este o corporatie ce detine multe alte site-uri de retail, precum Target, NBA, Sears Canada, Sears UK, Benefit Cosmetics, bebe Stores, Timex Corporation, Marks&Spencer, Mothercare sau Bombay Company. Mai mult, Amazon si-a deschis si site-uri separate in functie de tara: in Canada, Germania, Marea Britanie, Austria, Franta, China si Japonia.

Ne puteți urmări și pe Google News